Adif haurà de compensar Ouigo i Iryo si els trens d'alta velocitat de Renfe que circulen des de Madrid cap al Llevant continuen sortint d'Atocha, com ha autoritzat aquest dimarts Comissió Nacional del Mercat de la Competència (CNMC). En concret, l'organisme que presideix Cani Fernández ha decidit que Renfe només podrà mantenir quatre serveis (dos d'anada i dos de volta) des d'Atocha durant un any, davant els dos que va sol·licitar.
Quan es va liberalitzar el sector ferroviari i es van firmar els acords marc que tindrien les connexions entre la capital i el Llevant (Madrid-València i Madrid-Alacant) el maig del 2020, Adif va establir que tots els trens sortirien i arribarien a l'estació de Chamartín-Clara Campoamor quan finalitzessin les obres, el gener de 2023. Però aquesta decisió ha portat polèmica a la Comunitat Valenciana perquè els usuaris dels trens denunciaven que Atocha era més cèntric i preferien sortir i arribar a aquesta estació.
Davant d'aquesta situació, Adif va proposar a les tres companyies de mantenir a Atocha part dels serveis diaris a Llevant: dos d'anada i tornada entre Madrid i València, que es prolongarien fins i tot Castelló, i dos entre Madrid i Alacant, que continuarien fins a Oriola i Múrcia. Només Renfe va acceptar la proposta, així que el gestor ferroviari va sol·licitar a la CNMC que modifiqués l'acord marc de 2020 com finalment ha fet aquest dimarts perquè el 2023 puguin sortir almenys dos trens de Renfe des d'Atocha i no ho faci des de Chamartín com estava previst.
Si Renfe accepta aquesta proposta, com està previst, serà l'únic en operar la ruta que uneix Madrid amb el Llevant des d'aquesta estació d'Atocha i podrà posar els preus que vulgui, afectant la competència. Per resoldre la situació, la CNMC ha decidit llavors que Adif haurà de compensar les empreses rivals. Exactament, haurà de bonificar els tràfics des de Chamartín d'Ouigo i Iryo, que van iniciar les seves operacions entre Madrid i València el 7 d'octubre i el 16 de novembre, respectivament. I iniciaran cap a mitjans d'any la ruta entre Madrid-Alacant.
Ho farà mitjançant els cànons ferroviaris per incentivar el seu creixement, en considerar que l'estació d'Atocha podria ser més atractiva i treure viatgers de Chamartín, en un moment en què comença a haver competència al corredor de Llevant. La CNMC considera que modificar l'acord marc entre Adif i Renfe "és beneficiós per als viatgers perquè permet elegir entre les dues principals estacions de la ciutat i millorar la competitivitat del tren davant el transport per carretera, molt utilitzat per a aquests trajectes."
Així i tot, abans del 31 de juliol requerirà informació a Renfe, Iryo i Ouigo per jutjar els efectes de la mesura durant els sis primers mesos de la seva vigència i aprovar, si és procedent, la modificació de l'acord marc aprovada per a un exercici més; Ouigo ha valorat positivament que la CNMC avaluï, amb les competències i les dades del mercat dels que disposa, els efectes d'aquest tipus de decisions al mercat de l'alta velocitat i que adopti les mesures preventives per "evitar perjudicis irreparables per al mercat".
Des d'Ouigo España també valoren que la CNMC reconegui que hi ha "riscos de distorsió del mercat", en el moment en què les empreses alternatives de viatgers estan començant a operar els serveis a Llevant", tal com havia al·legat ja Ouigo davant de Adif i davant de la CNMC. Finalment, l'empresa considera adequada la proposta de la CNMC de condicionar aquesta decisió que es concedeixi una bonificació per als operadors que surtin de Madrid-Chamartín que millori "la competitivitat dels tràfics" des d'aquesta estació, "incentivant el seu creixement".
La línia Madrid-València creix un 11%
L'entrada de nous operadors durant 2022 en la línia que uneix Madrid amb València va fer augmentar el tràfic de passatgers respecte als nivells prepandèmia. Segons dades de la CNMC hi va haver un 11% més de viatgers que el 2019, igual com en la línia Madrid-Barcelona, on el creixement de passatgers registrat l'any passat va ser encara més gran, del 43%.
La francesa Ouigo, que es va estrenar en la línia Madrid-Barcelona el maig de 2021 i va sumar la ruta Madrid-València a l'octubre, també posarà rumb al sud i ho farà aquest 2023. Segons ha anunciat la companyia, la seva previsió és poder operar el servei Madrid-Sevilla a finals d'aquest exercici.
Mentre que Iryo, la companyia d'alta velocitat participada per la valenciana Air Nostrum, Globalvia i Trenitalia, que va estrenar la seva ruta entre Madrid i Barcelona el mes passat de novembre i el desembre, la de Madrid i València. Sumarà la de Madrid-Sevilla, que farà parada a Màlaga, Antequera i Còrdova, a partir del pròxim 31 de març. I el 2 de juny, iniciarà operacions cap a Alacant.