Aena en posa rumb a la Terminal 4 de l'aeroport de Madrid-Barajas, on espera instal·lar la seva seu definitiva en un màxim de quatre anys i mig. La companyia acaba de fer el seu primer pas, iniciar la recerca dels enginyers i altres professionals que redactaran el projecte d'arquitectura de la nova seu corporativa de Aena a la capital, en la qual s'ubicaran els serveis centrals i on treballen unes 1.500 persones.

La companyia que presideix i dirigeix Maurici Lucena ja ha tingut diverses mudances en els últims anys. Fins a 2018, la seu dels seus serveis centrals estava ubicada al carrer Arturo Soria. Però aquell any es va traslladar al carrer Peonías, on continuen actualment. La mudança a l'aeroport de Madrid porta al radar des d'aleshores, però no s'ha activat fins aquest 2024. La companyia ja té el vistiplau del consell d'administració per iniciar el trasllat. La nova seu s'ubicarà dins de la ciutat aeroportuària que Aena construirà a Madrid, on també hi haurà una estació de l'AVE, un centre comercial, hotels i oficines.

La cotitzada, que està controlada en un 51% per l'Estat, ha llançat una licitació pública per buscar a una empresa que presti serveis d'arquitectura i enginyeria i definida de forma detallada com s'executaran les obres de la nova seu, la seva urbanització i els accessos annexos, sense perjudicar l'operativa del dia a dia de l'aeroport. "A fi d'evitar molèsties als usuaris de l'aeroport i minimitzar les possibles afeccions a l'operativitat d'aquest, la presa de dades i la utilització dels mitjans necessaris haurà de realitzar-se en l'horari que l'aeroport estableixi", explica.

En la licitació, detalla que el nou edifici ha de donar cabuda a unes 1.700 persones, encara que actualment ocupa 1.550 en els serveis centrals. També revela que la construcció ha de ser d'uns 20.000 metres quadrats i disposar d'un aparcament de 775 places. També comptarà amb despatxos tancats per a l'alta direcció i espais oberts per a la resta de llocs de treballs. Aena preveu que el projecte s'allargui a tot estirar 55 mesos, alguna cosa més de quatre anys i mig.

En una primera fase, que pot estendre's 27 mesos, Aena rebrà les propostes dels diferents oferents, es redactarà el projecte de la nova seu corporativa i s'adjudicaran les obres. Conclòs aquest procés s'iniciarà una segona fase de 28 mesos addicionals, on principalment es duran a terme les obres. Aena vol que l'edifici de la nova seu corporativa tingui a més una passarel·la per als vianants de connexió amb Terminal 4 de l'aeroport.

I és que, el projecte s'emmarca en el desenvolupament de l'Air City de Barajas, que allotjarà en un futur una àrea empresarial i hotelera que comunicarà amb la Terminal 4 de l'aeroport de Madrid a través d'un intercanviador de transports amb accés al metro i ferrocarril. "Aquesta àrea, en el seu conjunt, aspirarà a constituir un pol de referència empresarial i turístic aprofitant l'avantatge que atorga la proximitat a l'aeroport, la seva capacitat d'expansió i la seva proximitat a la capital", destaca Aena en la licitació. La parcel·la seleccionada per a la nova seu d'Aena es troba a la zona sud d'aquesta ciutat aeroportuària i la seva construcció "donarà inici al desenvolupament de la zona".

Aena vol que l'edifici de la seva nova seda a l'aeroport de Madrid, el més transitat del país, es converteixi en un referent dins del propi aeròdrom. "No es pretén amb això establir una relació de competència", aclareix, "sinó fer veure que l'emplaçament d'Airport City s'associa a l'exigència de respondre al paper protagonista que li atorga la proximitat de l'aeroport; i no només per la seva singularitat, sinó també perquè suposa la primera referència per a molts passatgers en la seva primera visita a Madrid".

En definitiva, l'estratègia d'Aena -que gestiona gairebé 50 aeroports al país- passa per aconseguir una moderna infraestructura que transmeti els valors de la companyia de "representativitat i sostenibilitat", i que l'edifici tingui la mida necessària per atendre les necessitats de l'estructura i plantilla dels serveis centrals, així com del personal dels aeroports, o d'altres visitants, "potenciant els valors de la companyia i la seva imatge de marca com a operador global d'aeroports".