En una reunió amb les empreses d'handling (serveis de terra) que recentment han obtingut llicències per operar als aeroports espanyols, Aena ha recordat les adjudicatàries que han de subrogar els treballadors de les companyies que actualment presten aquest servei. El gestor aeroportuari ha instat a obrir les negociacions pertinents i ha advertit que si s'incompleix l'establert al conveni, es veurà obligada a retirar les llicències atorgades, vàlides per als set anys vinents.

Aena s'ha reunit amb les empreses adjudicatàries del concurs d'handling per recordar-los l'obligatorietat de complir el conveni col·lectiu davant de l'amenaça de vaga dels sindicats, que consideren que les ofertes provocaran una minva en les condicions dels treballadors. A la reunió han assistit directius d'Iberia, Menzies, Swissport, Aviapartner, Globalia, WFS i de la patronal del sector, Aseata. La trobada de feina ha tingut lloc després que els sindicats expressessin públicament la seva preocupació sobre el compliment dels drets dels treballadors una vegada que els nous operadors es facin càrrec dels serveis de terra. UGT i CCOO van anunciar aquest dijous concentracions el pròxim 23 d'octubre a tots els aeroports i centres de treball contra el resultat del concurs, el resultat del qual és que Iberia deixarà de prestar aquests serveis en mitja dotzena d'aeroports.

Segons un comunicat d'Aena, les empreses adjudicatàries han declarat el seu compromís amb el compliment del conveni en el procés de subrogació dels llocs de treball i, per tant, de les "obligacions adquirides en les seves ofertes". El V Conveni Sectorial de serveis d'assistència a terra va ser aprovat l'octubre passat. Segons recorda Aena, aquestes empreses ho van aprovar "per unanimitat" i totes elles "estan des de fa anys presents al sector d'handling espanyol i han format parteix de diferents processos de subrogació" des del primer conveni col·lectiu, aprovat el 2005.

Així mateix, s'ha instat les empreses a establir amb "la brevetat més gran possible" una data límit de negociació amb les companyies aèries a les quals deixaran al servei per assegurar una "correcta transició". Abans, les aerolínies hauran de decidir si opten per l'autohandling, especialment les del grup IAG. En aquest últim cas, es dona la circumstància que Iberia ha perdut el concurs a l'aeroport del Prat, on Vueling té molt pes, i en altres grans aeroports de la xarxa i únicament conserva la gestió dels serveis de terra a l'aeroport de Madrid. Aquest fet ha portat la companyia de IAG a valorar si impugna el concurs d'Aena perquè es revisin les puntuacions. Amb l'externalització d'aquestes tasques, Iberia deixarà de prestar aquest servei a tercers als aeroports de Barcelona, Palma de Mallorca, Màlaga, Alacant, Gran Canària, Tenerife Sud, Eivissa i Bilbao, mentre manté els de Madrid, Tenerife Nord, Menorca, Santiago, Girona, Astúries, La Palma i Saragossa.

Les condicions de la licitació establien la possibilitat que les companyies gestionessin el seu propi servei de terra, una opció a què podrien acollir-se, si ho consideren, les companyies del grup IAG, és a dir, Iberia, Vueling, British Airways, Level i Air Lingus.

Anea ha tornat a assegurar que el concurs emana d'una directiva europea i que, en compliment de la legislació europea i espanyola, s'han aplicat "criteris de selecció 100% objectius, transparents i no discriminatoris".

El concurs es va convocar a l'estiu de 2022 i es va resoldre el passat 26 de setembre i també va despertar la inquietud entre els treballadors. És per això, que en la reunió de Aena amb els principals directius d'Iberia Handling, Menzies, Swissport, Aviapartner, Globalia, WFS i la patronal ASEATA s'ha reiterat el requisit de subrogar els treballadors, un punt a què s'han compromès totes elles, segons la companyia presidida per Maurici Lucena.