Aena respon de nou a Ryanair, que aquest mateix matí l'ha acusat de mentir amb les tarifes que cobra. Entre dijous i aquest divendres, la gestora dels aeroports i l'aerolínia han creuat quatre comunicats (dos cada un) amb retrets i acusacions, encara que en aquest últim, l'empresa que presideix Maurici Lucena anima a la companyia aèria a abandonar d'una vegada aquesta guerra, no sense abans assenyalar que els seus atacs són a prop del xantatge.

"Aena insta cordialment a Ryanair a asserenar-se i abandonar la seva inveterada i lamentablement famosa estratègia empresarial i comunicativa mentidera, agressiva i amenaçadora, que és molt difícil no interpretar com un xantatge a Aena, als territoris i, en última instància, a la ciutadania espanyola," indica l'empresa en un nou comunicat.

En l'esmentat comunicat, Aena reitera que les exigències de Ryanair respecte a les tarifes aeroportuàries que cobra a les companyies per operar als seus aeroports (la low cost demana que es torni el pagat per les taxes del 2024) podrien conculcar la Llei 18/2014 i, per tant, "ser il·legals". També creu que podrien considerar-se ajuts d'Estat per part de la Comissió Europa.

Així mateix, Aena reafirma categòricament que els arguments fets servir ahir per Ryanair per justificar el seu reajustament de rutes als aeroports espanyols són "una rèplica mimètica de la política comercial, comunicativa i empresarial que l'aerolínia desplega a tots els països europeus. Si bé, Ryanair no només ha anunciat que reduirà operacions a Espanya, també a Alemanya i altres països on les taxes que paga li semblen "excessives".

D'altra banda, Aena desmenteix les afirmacions que l'aerolínia ha fet sobre la seva operativa a Espanya. Així, puntualitza que Ryanair no inverteix en els aeroports europeus, sinó en els avions que adquireix per a la seva flota, i, per tant, els destinataris directes de les seves inversions són les empreses fabricants d'aquests avions, Boeing, principalment. "Les inversions en els aeroports espanyols les realitza i finança Aena", agrega.

"Aena no enganya ningú"

En aquest sentit, explica que les tarifes aeroportuàries d'Aena i els incentius comercials a les aerolínies que sufraga Aena "són públics i transparents" i, per tant, es poden consultar. Recorda que la definició de les tarifes estan recollides al Document de Regulació Aeroportuària (DAURA II) i compten amb la supervisió de la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC). Per això assegura que "Aena no enganya ningú".

En el comunicat, Aena defensa també que proporciona les màximes facilitats a les més de 150 aerolínies que operen als aeroports espanyols i així ho demostren "els rècords històrics successius de trànsit aeri a Espanya el 2023 i el 2024, també de Ryanair." També comenta que a finals d'octubre va aprovar un nou incentiu comercial específic per als 17 aeroports regionals que tenen menys de tres milions de passatgers anuals i que no havien recuperat els nivells de tràfic previs a la pandèmia.

I que aquest incentiu es va sumar a l'incentiu comercial preexistent aprovat per Aena per al període 2024-2026 que suposa un 100% de descompte a les aerolínies de la tarifa de passatger per a tots els viatgers addicionals per a cada companyia aèria respecte als passatgers en la temporada equivalent de 2023.

Amb tot, Aena reafirma categòricament que, als aeroports regionals als quals apunta Ryanair, l'aplicació dels incentius comercials d'Aena rebaixa les tarifes aeroportuàries efectivament pagades per qualsevol línia aèria fins a l'entorn dels 2 euros per passatger. Quant a l'aeroport de Castelló (que Ryanair cita com a exemple i no és propietat d'Aena), la companyia assegura que necessita "recurrents aportacions econòmiques dels contribuents per garantir la seva viabilitat economicofinancera". En canvi, tots els aeroports d'Aena funcionen sense suport financer públic, basats exclusivament en els ingressos obtinguts dels clients i usuaris de les infraestructures: les companyies aèries i els seus passatgers.

Així, la gestora dels aeroports espanyols conclou que l'estratègia "curtterminista" de Ryanair no és compatible amb un sistema aeroportuari espanyol preparat per atendre la demanda futura de transport aeri. I l'acusa de voler "subreptíciament i sense cap raó sòlida", una transferència de renda. Concretament que els accionistes d'Aena transfereixin els seus diners a la butxaca dels accionistes i els directius de l'aerolínia.