Aena llança aquest dijous un megaconcurs per renovar la gestió de les botigues lliures d'impostos als aeroports de la seva xarxa. Aquestes botigues, també conegudes com a Duty-Free són gestionades actualment per World Duty Free Group (Dufry). La companyia es va adjudicar en l'últim concurs -el de 2012- la gestió a 25 aeroports de la xarxa d'Aena a Espanya, gairebé el 100%. Però les regles del joc canvien, Aena estableix ara que el nou adjudicatari només podrà optar a un màxim del 80% per tenir diversificació d'operadors.
L'empresa que dirigeix Maurici Lucena llança 6 lots (en l'anterior concurs eren 3) que són diferents si es tracta d'aeroports amb molt tràfic durant tot l'any o si són més turístics. Aquests són Catalunya, Madrid-Barajas, les Balears, Andalusia-Mediterrània, les Canàries i zona nord. Amb aquests lots, els operadors podran gestionar 86 locals (els mateixos que abans) però la mida augmenta en més d'un 50%. En concret, la superfície passa de 43.000 m2 a 66.000 m2. I en alguns aeroports, les botigues doblen la seva mida.
Això passarà, per exemple, a l'Aeroport Josep Tarradellas Barcelona-El Prat, el segon per tràfic de passatgers al país, on algunes botigues lliures d'impostos doblaran la seva mida, passant de 2.000 a 5.000 m2, segons explicava aquest dijous María José Cuenda, directora general Comercial i Immobiliària de Aena. Una altra novetat que serà visible a Barcelona i Madrid, agregava, és que les botigues podran tenir barres i no es dedicaran únicament a la venda de productes de cosmètica, alimentació o accessoris.
Els adjudicataris podran afegir noves categories de productes en aquestes botigues, entre elles, moda i marques de luxe -que podran ubicar-se a les botigues grans o crear espais individuals-a més de joguines o productes d'electrònica. També altres serveis de valor, com la devolució d'IVA de manera que el passatger que arribi amb compres realitzades dins o fora de l'aeroport pugui fer aquesta sol·licitud.
L'actual contracte de botigues lliures d'impostos, que controla per complet Dufry, venç el 31 d'octubre de 2023. Per aquesta raó, Aena ha decidit llançar a concurs aquest mes de desembre el nou, amb l'objectiu que les ofertes es presentin fins al maig, poder valorar-les en dos mesos i fer les adjudicacions al juliol. Així, els nous operadors tindran tres mesos abans d'iniciar les seves activitats en els aeroports.
Els operadors podran oferir a 1, 2, 3 o 4 lots. Si ho fan a 3 ho han de fer a 4, comentava la directiva. Igualment, el que ofereixi pel de Madrid, ho ha de fer també pel lot del nord, són algunes de les regles del nou concurs que persegueix que cap operador no pugui adjudicar-se el 100%, només un màxim del 80% dels lots. La durada del contracte també canvia, fins ara era de 7 anys amb pròrroga i passa a ser de 12 anys amb una pròrroga de fins a tres exercicis més.
Una altra novetat serà la manera en què Aena valori els adjudicataris. En l'últim concurs s'adjudicava conforme a una valoració tècnica – que es passava si s'assolien els punts- i una oferta econòmica on la Renda Mínima (fixa) tenia tot el pes. Però en el concurs actual també es valorarà la renda variable i a més, la valoració tècnica i econòmica tindran el mateix pes, al 50%.
En una presentació a premsa, María José Cuenda presumia del nou concurs. "És una fita, és el concurs de Duty Free més gran del món en xifres". Les botigues lliures d'impostos representen el 26% dels ingressos comercials d'Aena i aquests s'incrementaran pel volum de negoci que mourà. La directiva assegura que generarà a 18.000 milions de vendes els negocis, encara que no ha especificat que percentatge s'emportarà la companyia. El 65% de l'operació serà a Duty Free i l'altre 35% a Duty Paid. "L'objectiu és que sigui més gran i més atractiu que el de 2012, amb més superfície, espais comercials i lots. Impulsar la digitalització i tecnologia per generar valor i donar més durada al contracte".
En aquest sentit, comentava que els comerços de la seva xarxa d'aeroports a Espanya s'estan veient beneficiats per dos motius, la recuperació del turisme, que és més gran aquí que en altres països, i el Brexit. La sortida del Regne Unit de la Unió Europea ha fet que les vendes a Duty Free per part dels passatgers britànics (els que més visiten el país) passin del 40% al 65% i sigui clau per als operadors.
Per afrontar d'una manera diferent la caiguda de tràfic de passatgers a què va haver de fer front Aena durant la pandèmia, la companyia també ha incorporat al nou contracte que, si torna a donar-se una situació similar (per pandèmia o causes alienes) i la caiguda del tràfic és superior al 50%, les rendes es reduiran en un 30% o una altra xifra, depenent de la caiguda. "Això disminueix el risc per als que es presentin al concurs i per a Aena, que ja sap com actuar en aquesta situació," concloïa la directiva.