Aena està d'aniversari, ja que aquest dimarts 11 de febrer compleix deu anys com a empresa cotitzada. La gestora dels aeroports es va estrenar en Borsa a 58 euros el 2015 i cotitza ara en l'entorn dels 218 euros, la qual cosa suposa una revalorització del 275% o cosa que és el mateix, el valor de les seves accions s'ha multiplicat gairebé per quatre en aquesta dècada i de fet, cotitzen en màxims històrics.
L'empresa que presideix Maurici Lucena, a més, es col·loca en l'Ibex-35 com la sisena amb més capitalització borsària, per darrere d'Inditex, Iberdrola, Santander, BBVA i CaixaBank. En concret, el seu valor en Borsa ascendeix a 32.790 milions d'euros. En aquest sentit, Aena destaca en un comunicat que en aquests deu anys ha distribuït prop de 5.000 milions d'euros en dividends.
L'empresa semipública, de la qual l'Estat té un 51% del capital, té fixat un payout del 80%, és a dir, reparteix el 80% dels seus beneficis entre els seus accionistes. I concretament en el període 2015-2023, Aena ha pagat 4.857 milions d'euros, dels quals l'Estat s'ha emportat 2.477,1 milions com a accionista majoritari.
La companyia, que gestiona 46 aeroports a Espanya i dos heliports, assenyala que la seva evolució en Borsa s'ha produït malgrat l'impacte "devastador" de la crisi mundial provocada per la Covid-19, que la va afectar "dràsticament" durant diversos exercicis. Principalment, el 2020 i el 2021, doncs a partir del 2022, el turisme ha viscut una explosió mundial que ha beneficiat Aena i la resta de companyies del sector.
De fet, els aeroports d'Aena van registrar un rècord de més de 300 milions de passatgers l'any passat, una xifra que l'empresa preveu superar el 2025. "Han estat deu anys molt intensos durant els quals, gràcies a la solvència tècnica, experiència i saber fer dels treballadors i directius d'Aena, la companyia ha assolit fites admirables i superat, més ràpidament que cap altra empresa del sector, la gravíssima crisi sanitària i de mobilitat generada per la pandèmia", explica el president i conseller delegat d'Aena, Maurici Lucena, que porta al capdavant d'Aena des de 2018.
"Les xifres parlen per si soles. La xarxa d'Aena de 81 aeroports a sis països va donar servei el 2024 a 440 milions de passatgers, pràcticament la població de la Unió Europea. Aena és una baula fonamental del turisme, principal sector econòmic d'Espanya, i, a més, no només s'autofinança, sinó que és rendible i genera valor per als accionistes, amb l'Estat espanyol i els seus ciutadans com els més afavorits en haver ingressat uns 2.500 milions d'euros (en termes nominals) en dividends en aquest període. Tot això és compatible amb el caràcter de servei públic essencial que Aena i els seus aeroports exerceixen en la connectivitat i la vertebració territorial", conclou Lucena.
Els aeroports d'Aena: Espanya, Londres i Brasil
Aena també posa en relleu que ha donat servei en aquests deu anys a un total de 2.448 milions de persones. "Això converteix a l'empresa aeroportuària en la més gran del món", assegura. La xarxa d'aeroports d'Aena a Espanya consta de 46 aeroports i 2 heliports. Entre ells, a més, hi ha dos hubs: el d'Adolfo Suárez Madrid-Barajas i el de Josep Tarradellas Barcelona-El Prat, els dos aeròdroms més transitats.
Així mateix, gestiona 13 aeroports turístics; 26 de regionals; i set d'aviació general. Aena indica que tots ells compleixen una funció "essencial", no només per la connectivitat entre territoris, també perquè fan possibles operacions especials com l'operativa diària de l'Organització Nacional de Trasplantaments, de Salvament Marítim o de les Forces i Cossos de Seguretat.
Així mateix, assenyala que el transport aeri contribueix un 10,5% al PIB a Espanya i genera 605.000 llocs de treball directes, indirectes, induïts i catalítics, segons ATAG Benefits Beyond Borders (dades 2023).
Aena també opera l'Aeroport de Luton (Londres) i 17 aeroports al Brasil, inclòs el de Congonhas, a São Paulo, el segon amb més passatgers del país. En total, Aena Brasil gestiona el 20% del trànsit aeri brasiler. A més, participa en la gestió d'uns altres 15 aeroports en diferents països d'Amèrica: Mèxic, Colòmbia i Jamaica. En suma, el grup Aena gestiona de mitjana més d'un milió de passatgers cada dia en les seves infraestructures.