Aena renovarà els contractes que té actius amb les empreses de lloguer de cotxes o 'rent a car' que ofereixen servei als aeroports de la seva xarxa. La companyia anuncia aquest dilluns que busca un assessor que vaig guiar l'operació amb l'objectiu que pugui tirar endavant en el primer trimestre de 2024. Es tracta d'un dels concursos més importants per a Aena per volum de negoci, ja que reporta unes vendes de 1.200 milions d'euros anuals als operadors.

A més, aquesta línia de negoci és la tercera en volum d'ingressos comercials per a Aena per darrere de la restauració i les botigues lliures d'impostos. Amb dades fins al setembre, aquests tres negocis van reportar al compte de resultats de la companyia més de 300 milions d'euros, el 45% del total dels seus ingressos comercials, que van ascendir a 679 milions. En l'actualitat, la gestora té subscrits contractes amb 16 operadors a 34 aeroports.

En concret, les últimes empreses adjudicatàries van ser: Anibal i German; Record-Go Lloguer de Vacances; Centaure Rent a Car; Top Car Auto Reisen; Special Prices i Autos Reisen; Autos Cabrera Medina; Paylesscar; Canary Island Car; Avis Alquile Un Coche; Autotransport Turístic Espanyol; Europcar; Ultramar Cars; Sixt Rent a Car; Goldcar Spain; Hertz d'Espanya; i Othman Ktiri Rent a Car. Aquests contractes seran vigents fins al 31 d'octubre de 2024 per la qual cosa el nou concurs es llançarà en el primer trimestre de 2024, segons explica la companyia en un comunicat.

Per tenir-ho tot a punt, Aena busca ara un assessor que dissenyi l'estratègia del concurs, en concret, l'estratègia futura del negoci i el model de relació amb els operadors. L'empresa que dirigeix Maurici Lucena indica que el seu objectiu és maximitzar el valor d'aquest negoci, per això, el contracte d'assessorament li permetrà identificar el millor model de negoci amb els següents objectius: establir la relació contractual més adequada; atreure el nombre més gran d'operadors; diversificar el negoci; adaptar-se als canvis de tendència que s'estan produint en l'àmbit de la mobilitat i incorporar i potenciar el desenvolupament i implantació de les noves tecnologies.

Aquest contracte d'assessorament, a més, preveu la preparació, elaboració i seguiment del plec i del procés de licitació. La seva durada serà de fins a 24 mesos i es distribueix en diverses fases: una inicial d'anàlisi en profunditat de la mobilitat en el seu conjunt i el lloguer de vehicles sense conductor en particular, a fi d'establir una estratègia futura de licitació i de relació contractual que servirà com estructura i punt d'inici; una de posterior de redacció del plec del concurs; i tasques d'assessorament durant el procés de licitació.

Aena també va comptar amb un assessor durant 2021 per preparar el megaconcurs de Duty Free que va llançar fa només unes setmanes. La firma va contractar a Alvarez & Marsal (a qui ha pagat 3,6 milions d'euros) per preparar els nous contractes. Es tracta del concurs de botigues lliures més gran d'impost realitzat per un operador fins ara, ja que els adjudicataris podran ingressar uns 18.000 milions d'euros. Aquestes botigues, també conegudes com Duty-Free estan gestionades per World Duty Free Group (Dufry) des de l'últim concurs, el de 2012, amb el qual es va adjudicar la gestió a 25 aeroports espanyols, gairebé el 100%.

L'actual contracte de botigues lliures d'impostos, que controla per complet Dufry, venç el 31 d'octubre de 2023. Per aquesta raó, Aena va decidir al desembre llançar a concurs el nou, amb l'objectiu que les ofertes es presentin fins al maig, poder valorar-les durant dos mesos i fer les adjudicacions al juliol. Així, els nous operadors tindran tres mesos abans d'iniciar les seves activitats en els aeroports.

Però les regles del joc canvien ara, segons explica Aena, el nou adjudicatari només podrà optar a un màxim del 80% per tenir diversificació d'operadors. L'empresa ha llançat 6 lots (en l'anterior concurs eren 3) que són diferents si es tracta d'aeroports amb molt trànsit durant tot l'any o si només generen moviment durant els mesos més turístics. Aquests són Catalunya, Madrid-Barajas, les Balears, Andalusia-Mediterrània, les Canàries i zona nord.

Amb aquests lots, els operadors podran gestionar 86 locals (els mateixos que abans) però la mida augmenta en més d'un 50%. En concret, la superfície passa de 43.000 m² a 66.000 m². La durada del contracte també canvia, fins ara era de 7 anys amb pròrroga i passa a ser de 12 anys amb una pròrroga de fins a tres exercicis més.

Les botigues lliures d'impostos representen el 26% dels ingressos comercials d'Aena, però aquests s'incrementaran pel volum de negoci que mourà amb el nou contracte. La companyia destaca que el nou contracte generarà 18.000 milions de vendes als negocis, encara que no ha especificat que percentatge es portaran ells d'aquestes vendes. El 65% de l'operació serà a Duty Free i l'altre 35% a Duty Paid.