Aena iniciarà una ronda de contactes amb les aerolínies que operen a Espanya, per consensuar amb elles quins aeroports de la seva xarxa estan sobresaturats i necessiten una ampliació. El de Madrid-Barajas ja està vorejant el seu límit de la seva capacitat i per això, la companyia ja ha posat en marxa el pla d'ampliació. Tanmateix, aquest no és un problema exclusiu d'aquest aeròdrom.

Fa anys que la pròpia Aena adverteix que això també passarà a Barcelona, on ha intentat ampliar El Prat, de moment, sense èxit. Juntament amb aquests dos aeroports, que són els de més tràfic del país, l'empresa que presideix Maurici Lucena ha anunciat la seva intenció de millorar la infraestructura aeroportuària a València, Alacant, Mallorca, Lanzarote o Tenerife.

Els aeroports espanyols acaben de tancar un 2024 de rècord amb més de 300 milions de passatgers. Molts d'ells han arribat o estan a punt d'arribar el seu límit i en èpoques com l'estiu o Nadal, quan hi ha més moviments, s'observen llargues cues que no és del grat dels viatgers ni de les aerolínies, que són les que reben les queixes dels seus clients després.

Per tot això, Aena anuncia que abans de prendre qualsevol decisió sobre futures ampliacions (dins dels plans del DAURA III, que va del 2027 al 2032) conversarà amb les línies aèries. "Aena iniciarà una sèrie de consultes amb les aerolínies per tractar de consensuar-ne quins haurien de ser les ampliacions i els reforços de capacitat de la densa xarxa d'aeroports espanyols", anunciava el president i conseller delegat, Maurici Lucena, en un fòrum empresarial aquest dilluns.

Espanya serà una de les cinc destinacions més visitades del mudno el 2050

Lucena es mostrava "optimista", perquè considera que malgrat el boom de passatgers, Aena podrà millorar les infraestructures aeroportuàries i acomodar el "molt fort" tràfic futur. Sobre el tràfic, de fet, explicava que l'any 2050, les destinacions amb més turisme del món seran els Estats Units, la Xina, l'Índia, Indonèsia i Espanya.

Per això, el sistema aeroportuari espanyol ha de ser capaç de realitzar adequadament les ampliacions de capacitat necessàries per acomodar aquest turisme. Altrament, no només li anirà malament a Aena com a empresa, també a "Espanya, la seva economia, els seus territoris i els seus ciutadans". El president d'Aena recordava que el bon funcionament dels aeroports espanyols es deu "a bona mitjana" a una primera onada inversora, la de la primera dècada del segle XXI, que ha permès a línies aèries, aeroports, hotelers i restauradors viure "un boom excepcional". Per a mostra un botó, i és que fa anys que Espanya encadena anys rècord de visitants, a excepció de la pandèmia.

"Però l'elasticitat té un límit i amb el següent DAURA a partir de l'any 2027 vindran deu anys molt forts d'onada inversora. Hi ha aeroports que s'ampliaran, com el de Madrid, Màlaga, els de la Comunitat Valenciana, les Canàries o el nord d'Espanya. Però no vull ser exhaustiu perquè les empreses implicades en la creació de valor som moltes", agregava.

Maurici Lucena reconeixia que el trànsit aeri rècord que s'està registrant a Espanya després de la pandèmia, ha fet que algunes infraestructures estiguin "atapeïdes". Entre elles, l'aeroport de Madrid, que va assolir l'any passat 66 milions de passatgers i el seu límit tècnic són 70 milions, per la qual cosa és a la vora. Per això, explicava, s'ha començat ja l'ampliació de la T4, de la T4 satèl·lit i de la T1-2-3. "Crec que quan estigui realitzat fluirà millor el tràfic".