Aena, que s'ha mantingut prudent davant de les amenaces de Ryanair dels últims mesos, ha fet un pas al capdavant aquest dijous després que l'aerolínia anunciés que deixarà de volar a Jerez (Cadis) i Valladolid aquest estiu, com tenia previst. I a més reduirà el trànsit|tràfic a Vigo, Santiago, Saragossa, Astúries i Santander. En total, la low cost preveu eliminar 12 rutes i 800.000 seients de la seva programació d'aquest 2025.
Ryanair ha pres aquesta decisió perquè considera que les taxes que cobra Aena a les companyies aèries per operar als seus aeroports són "excessives", segons ha declarat el conseller delegat de Ryanair, Eddie Wilson, en una roda de premsa, on ha criticat també la falta d'efectivitat dels plans d'incentius de l'operador aeroportuari.
En aquest context, Ryanair ha demanat a la CNMC que anul·li les pujades de taxes de Aena corresponents a 2024, ja que les del 2025 s'han congelat. I que engegui paquets d'incentius que atreguin les aerolínies per fer créixer la connectivitat, el turisme i l'ocupació als aeroports regionals. Mentre ha anunciat la reducció de les seves operacions a Espanya per a aquest estiu.
Aena ha respost a l'aerolínia en un comunicat, on adverteix que "les exigències constants de Ryanair, desproveïdes de qualsevol cortesia, respecte a les tarifes aeroportuàries d'Aena, podrien conculcar la Llei 18/2014 i, per tant, podrien ser il·legals. Addicionalment, podrien arribar a considerar-se per part de la Unió Europa com a ajuts d'Estat".
En l'esmentat comunicat, l'empresa que presideix Maurici Lucena tira per terra l'argument de Ryanair i assegura que l'aerolínia va créixer el 2024 malgrat les tarifes de què es queixa, i que aquest 2025, fins i tot retallant la seva activitat, també creixerà. D'altra banda, defensa que les tarifes d'Aena són les més baixes d'Europa i carrega contra la política de comunicació de Ryanair, que sol apuntar a les empreses i atacar-les obertament.
"La seva programació total a Espanya creixerà en comparació del 2024"
"Els arguments esgrimits avui per l'aerolínia irlandesa Ryanair per justificar el seu reajustament de rutes als aeroports espanyols és una rèplica mimètica de la política comercial, de comunicació i empresarial de la que està duent a terme a tots els països europeus", indica Aena, que apunta també que la tarifa mitjana que les aerolínies abonaran pels serveis aeroportuaris a partir de l'1 de març d'aquest any es mantindrà congelada en 10,35 euros per passatger. "Aquesta tarifa és de les més baixes d'Europa".
La gestora aeroportuària continua explicant que amb aquesta mateixa tarifa mitjana, Ryanair va incrementar la seva activitat el 2024 als aeroports espanyols un 8,7%, per la qual cosa l'aerolínia va transportar 66 milions de passatgers. "Segons les dades disponibles avui en els sistemes que maneja Aena i tenint en compte les xifres que ha ofert aquest matí l'aerolínia, la seva programació per a la temporada d'estiu de 2025 als aeroports espanyols implica més seients disponibles que en la mateixa temporada de l'estiu anterior (2024)".
"Per tant, tal com ha aclarit el propi CEO de Ryanair en la roda de premsa aquest matí la seva programació total a Espanya creixerà en comparació amb 2024. Als aeroports regionals, als quals apunta l'aerolínia, hi ha uns incentius comercials sufragats per Aena, disponibles per a totes les companyies aèries, que permeten que les tarifes aeroportuàries baixin fins a l'entorn dels 2 euros per passatger", agrega.
Finalment, Aena indica que als aeroports on Ryanair ha anunciat que continuarà creixent, que coincideixen amb els de més mida i amb els tradicionalment turístics a Espanya, la tarifa que abonarà Ryanair per passatger serà substantivament més elevada que als aeroports regionals, on deixa d'operar o reduirà la seva activitat.
Amb tot, Aena "lamenta que Ryanair utilitzi arguments espuris que no es corresponen amb la realitat de les tarifes aeroportuàries d'Espanya, per confondre els ciutadans i pressionar descaradament les institucions públiques nacionals i regionals", conclou.