Aena va tancar el 2023 amb el millor resultat de la seva història. La gestora aeroportuària va guanyar l'any passat 1.630,8 milions d'euros, un 80,9% més que el 2022 quan va assolir els 901,5 milions de beneficis. Però també un 13% més que el 2019, quan els seus guanys van ser de 1.442 milions. La companyia que presideix Maurici Lucena s'ha basat en més ingressos, menys despeses, i les seves millors dades de passatgers per obtenir aquests números.

En concret, Aena va incrementar un 21,3% els ingressos el 2023, fins als 5.141,8 milions d'euros. Els aeronàutics van ser 2.858 milions d'euros, un 18,5% més que en 2022, i els ingressos comercials van assolir els 1.552 milions d'euros, creixent un 25,2% davant l'any anterior.

Quant a altres despeses, la companyia, on l'Estat compta amb un 50% de capital, destaca la reducció de la despesa d'energia elèctrica a Espanya, que va ser 121,2 milions d'euros (un 45,2% menys que el 2022). Excloent l'impacte de l'energia, l'augment d'altres despeses d'explotació a la seva xarxa espanyola d'aeroports va ser 140,3 milions d'euros, un 16% més que el 2022 en un context de més activitat aeroportuària.

I és que, a Espanya, el tràfic d'Aena va assolir els 283,2 milions de passatgers, un 16,2% més que el 2022. A nivell grup (incloent-hi també, Londres-Luton i els aeroports del Nord-est del Brasil) va créixer un 16% el 2023, fins als 314,1 milions de passatgers.

Només Aena Brasil gestiona ja el 20% del tràfic de passatgers del país, destaca la companyia en un comunicat remès a la CNMV aquest dimecres. També aquí avança que, com a resultat de la seva política del 80% de pay-out, proposarà a la Junta General Ordinària d'Accionistes, que se celebrarà el 18 d'abril, la distribució d'un dividend de 7,66 euros bruts per acció amb càrrec els resultats de l'exercici 2023, que beneficiarà tant els seus accionistes privats com públics. A l'exercici anterior, la remuneració als accionistes va ser 4,75 euros bruts per acció.

Ebitda i deute

L'ebitda d'Aena va assolir els 3.022,6 milions d'euros en l'últim exercici, fet que suposa un creixement del 45,4% respecte al 2022 i del 9,3% respecte al 2019. La companyia, per tant, ha aconseguit superar els nivells d'ebitda previs a la pandèmia un any abans del que preveu el Pla Estratègic 2022-2026.

Pel que fa al deute financer del grup Aena, es va situar en 6.222 milions d'euros, enfront dels 6.242,9 del 2022, i va disminuir la ràtio de deute financer net sobre ebitda del grup consolidat a 2,06 vegades, davant de 3,00 vegades el 31 de desembre de 2022.

La firma indica que s'ha produït una sòlida generació d'efectiu (caixa) el 2023. Tot i que l'efectiu net generat per les activitats d'explotació del grup va assolir els 2.219,8 milions d'euros, en comparació dels 1.863,2 milions del 2022.