El gestor aeroportuari Aena ha atorgat un temps extra a Iberia perquè arribi a un acord amb els sindicats CCOO i UGT respecte al personal d'assistència a terra ('handling') de l'aerolínia, després que ambdues parts esgotessin el temps inicial. Iberia i els representants dels treballadors tenien fins a| les 16:00 hores d'aquest dijous, moment en què Aena començaria a contactar amb les aerolínies adjudicatàries del servei per saber si opten per l'autohandling' o externalitzar aquest servei un dels operadors guanyadors d'una llicència en el concurs que va resoldre al setembre.
Fonts de l'aerolínia han indicat a EFE que s'amplia el termini, encara que sense determinar exactament la quantitat de temps addicional de la que disposaran. Es tracta d'una nova pròrroga, després que el gestor aeroportuari ampliés del 12 de gener fins a la mitjanit d'ahir la data límit perquè les companyies aèries comuniquessin la seva decisió. D'aquesta forma, Iberia, CCOO i UGT guanyen temps per arribar a un acord sobre la situació de la plantilla d'assistència a terra dels vuit aeroports que va perdre en el concurs, en quedar-se sense llicència.
L'aerolínia proposa la creació d'una nova empresa participada íntegrament pel grup IAG- a què pertanyen Iberia, Vueling, British Airways, Level i Air Nostrum- per assistir als avions del grup, la qual incorporaria als 8.000 treballadors d'Iberia Airport Services, encarregada actual de l'handling' en la companyia. A més, Iberia afegeix un programa de prejubilacions i baixes incentivades a partir dels 56 anys per a 1.727 persones, que serien reemplaçades mitjançant noves contractacions, per la qual cosa no es reduiria la plantilla. El pla de la companyia no agrada als sindicats, que demanen que la proposta d'Iberia s'apliqui únicament als aeroports afectats per la pèrdua de llicències i no en aquells en els quals ha conservat la prestació del servei d'assistència a terra.
CCOO i UGT defensen que els treballadors continuïn en Iberia i, per tant, sota les seves condicions laborals, perquè no hagin de passar a les empreses que van obtenir una llicència en el concurs d'Aena per subrogació -clàusula firmada anys enrere per evitar acomiadaments-, que suposaria l'aplicació a la plantilla del conveni general del sector.