Aena aconsegueix tancar el concurs dels Dutty-Free, les tendes lliures d'impostos dels aeroports. L'empresa que dirigeix Maurici Lucena va llançar 6 lots el mes de desembre passat i va adjudicar 4 d'ells el mes de maig passat perquè no va rebre ofertes pel lot de Catalunya (que inclou els aeròdroms de Josep Tarradellas Barcelona-El Prat, Girona-Costa Brava i Reus) i Madrid, que finalment s'ha quedat l'empresa suïssa Dufry.

En concret, el mes passat maig Aena va anunciar que havia adjudicat també a Dufry el lot d'Andalusia-Mediterrània i el de les Balears. Per la seva part, el de les Canàries se'l va quedar Canariensis i el dels aeroports del Nord (Galícia, Astúries, Cantàbria i Euskadi), la companyia Lagardère. Aquests quatre lots, de 23 aeroports, representen el 56% del total de les Rendes Mínimes Garantides de licitació del concurs.

El consell d'administració d'Aena va decidir llançar un nou procediment per als aeroports que van quedar deserts, amb les mateixes condicions tecnicoeconòmiques de l'anterior concurs, i finalment ha estat aquest dimarts quan ha acabat de tancar-lo. Aquests dos lots, de quatre aeroports, representen el 44% del total de les Rendes Mínimes Garantides de licitació del concurs i amb ells, Aena conclou el procés de renovació d'aquestes tendes per un període de 12 anys (amb opció de 3 pròrrogues anuals).

L'actual contracte de tendes lliures d'impostos està controlat per complet per World Duty Free Group (Dufry) i venç el 31 d'octubre de 2023. La companyia es va adjudicar en l'últim concurs -el de 2012- la gestió a 25 aeroports de la xarxa d'Aena a Espanya, gairebé el 100%. Però Aena va decidir canviar les regles del joc perquè els nous adjudicataris només poguessin optar a un màxim del 80% i tenir diversificació d'operadors.

Els nous contractes entraran en vigor al novembre i milloraran les rendes de 2023 (les que es paguen actualment) en un 16,3%, segons explica Aena en un comunicat. En aquest, també posa en relleu que "aquests resultats demostren l'atractiu del negoci, així com la consolidació de la recuperació del trànsit aeri després de la pandèmia".

El volum de negoci previst per als arrendataris en aquest concurs és de 18.000 milions d'euros i inclou 86 punts de venda lliures d'impostos, més 76 locals dedicats a categories addicionals. Entre tots ells ocuparan una superfície comercial aproximada de 66.000 metres quadrats, la qual cosa suposa un increment superior al 40% respecte en l'actualitat.