El govern espanyol treballa ja en eliminar els vols domèstics amb durada inferior a 2,5 hores sempre que existeixi la possibilitat de realitzar aquest trajecte amb tren. Malgrat que són poques les rutes que previsiblement es veuran afectades a Espanya, Aena, la gestora de 42 aeroports al país, ho veu com una amenaça per poder mantenir o fins i tot superar les xifres rècord de passatgers assolides el 2023.
El mes de novembre passat, en la presentació de resultats del tercer trimestre i només uns dies després que Yolanda Díaz (Sumar) i Pedro Sánchez (PSOE) donessin a conèixer aquest pla dins del seu acord de coalició per formar govern, Maurici Lucena, president i CEO d'Aena, ja va explicar als analistes i inversors "que la majoria de les rutes domèstiques no tenen a Espanya una alternativa ferroviària inferior a dues hores i mitja". Per la qual cosa l'afectació seria mínima.
Tanmateix, a tancament de l'exercici, Aena (que, per cert, té el mateix Estat a través d'Enaire com a principal accionista amb el 51% del capital) l'ha inclòs ja "entre els principals riscos operatius" de la companyia, segons es recull al seu informe anual de 2023.
"Existeix una proposta de restricció de vols domèstics en rutes amb alternativa d'alta velocitat ferroviària que podria limitar la connectivitat i el desenvolupament de hubs dels principals aeroports", reconeix. En aquest sentit, Aena afegeix que qualsevol restricció de vols de curt radi amb alta proporció de passatgers de connexió, "limitaria significativament la connectivitat de mitjà i llarg radi".
Tanmateix, el govern espanyol ha deixat fora (de moment) els vols de connexió. La proposta inicial de Yolanda Díaz l'incloïa, també, que es van eliminar els vols curts amb alternatives amb l'AVE de menys de quatre hores. Però finalment, només s'han prohibit els vols amb alternativa ferroviària de menys de dues hores i mitja, "tret d'en els casos de connexió amb aeroports que enllacin amb rutes internacionals".
En qualsevol cas, la prohibició haurà de passar per diverses etapes més d'esmenes abans de poder ser aprovada de manera definitiva.
Aena destaca l'impacte que l'AVE té al sector aeri
Actualment, la prohibició de vols curts només existeix a França, que igual com Espanya, vol eliminar amb ells per fer que els viatges siguin més sostenibles. Però s'ha plantejat també a Bèlgica, un país que de punta a punta té uns 370 quilòmetres. Per això, Aena concreta al seu informe que "la possible restricció de vols domèstics en rutes servides per tren d'alta velocitat" és una mesura que s'està plantejant en altres països europeus i és un risc per a tot el sector aeri.
A propòsit del tren, la gestora aeroportuària considera que l'entrada de l'alta velocitat a nous corredors espanyols "ja ha afectat les rutes domèstiques" d'avió. Per la qual cosa la prohibició de vols curts només agreujaria la situació.
Al seu informe posa èmfasi que la liberalització del sector ferroviari el 2020 i en conseqüència, l'entrada en servei de nous operadors low cost (com Ouigo en 2021 i Iryo el 2022) "ha portat una guerra de preus entre les noves companyies" que està afectant ja el trànsit aeri.
Inflació, guerra, fusions...
Aena enumera altres "riscos o incerteses" que poden afectar el trànsit aeri a Espanya malgrat la recuperació observada el 2023. Alguns estan relacionats amb l'entorn macroeconòmic i el context geopolític. En aquest cas, destaca que la inflació, encara persistent; o el manteniment dels tipus d'interès elevats, que està reduint la renda disponible de les famílies i podria suposar una contenció de despeses no essencials, com el turisme. En altres paraules, que pot fer que la gent viatgi menys.
També subratlla la importància que tenen en el trànsit aeri les guerres a Ucraïna o Gaza. Algunes aerolínies estan començant a recuperar ara els vols a Tel-Aviv (Israel), paralitzats des d'octubre. Però encara avui no es pot viatjar a Ucraïna o Rússia, i ja han passat dos anys des que va esclatar el conflicte.
D'altra banda, Aena veu com una amenaça el retard en els lliuraments d'avions que estan patint algunes companyies aèries (com Ryanair) per part de Boeing, ja que podia tenir "certa repercussió en l'oferta de seients". Ryanair, que és l'aerolínia número u a Espanya per tràfic de passatgers amb més de 60 milions l'any passat, ja ha anunciat que rebaixa la seva previsió de passatgers transportats el 2024 per aquesta raó, i ha advertit de la possible cancel·lació de vols a l'estiu i fins i tot de l'augment de tarifes.
Un altre dels riscos per al trànsit aeri, segons Aena, són els canvis d'hàbits adoptats durant la pandèmia, que han portat més videoconferències i teletreball, i ja estan tenint impacte en els viatges de negoci, que no acaben de recuperar-se.
Així mateix, la gestora aeroportuària veu possible que es produeixi una reestructuració del mercat, a conseqüència de la fusió d'algunes companyies aèries com la de Iberia i Air Europa al nostre país, que encara continua pendent de l'autorització de Brussel·les. I també aprecia un canvi l'equilibri actual entre companyies de bandera i baix cost.
Si bé, Ryanair, Vueling, EasyJet… i en general totes les aerolínies low cost que operen a Espanya, van transportar l'any passat 174,6 milions de passatgers entre o cap a Espanya. El que suposa el 63% del total de viatgers.
Malgrat tots riscos, Lucena confia en superar aquest 2024 les xifres rècord de passatgers de 2023, segons declarava aquest dimecres en la presentació de resultats. Els aeroports de la xarxa d'Aena a Espanya van rebre 283,2 milions de passatgers. Es tracta d'un 3% més del tràfic que el 2019, un any que fins ara tenia les xifres més altes.