Maurici Luena posa en marxa el projecte de reforma de la Terminal 1 de l'aeroport de Josep Tarradellas Barcelona-El Prat. El president d'Aena va anunciar al març, durant la presentació del nou pla estratègic de la companyia per al període 2024-2026, la seva intenció de dur a terme aquesta remodelació per poder instal·lar les màquines que permetran als passatgers passar el control de seguretat sense necessitat de treure líquids o aparells tecnològics.

Tanmateix, Lucena no havia revelat a quant ascendiria la reforma ni quant temps s'estendria. Però ara que la companyia ha estudiat amb detall el projecte, Aena calcula un volum d'inversió de 702 milions d'euros per poder dur a terme aquestes obres, segons ha pogut saber On Economía.

Quant a la durada, Aena estima que tot el projecte de reforma (disseny, licitacions i obres) pot allargar-se fins a set anys, de 2025 a 2032. Encara que té marcada un full de ruta i espera que finalitzin fins i tot un any abans.

El seu objectiu és que tots els projectes de construcció i les licitacions estiguin a punt el novembre de 2026, que les reformes comencin com tard el febrer de 2028 i que tot el projecte hagi acabat l'agost de 2031. Exactament, Aena espera que l'execució de les obres s'allarguin un màxim de 43 mesos (tres anys i mig).

El mes d'abril passat, Aena ja va llançar una licitació pública en la qual buscava una empresa que redacti el projecte de remodelació de la T1 de l'aeroport de Barcelona-El Prat. Ara, busca a qui que s'encarregui de la direcció tècnica dels projectes de construcció. La companyia, on l'Estat posseeix un 50% de capital, està fent els passos previs a les obres, que segons el seu calendari, començaran en alguna cosa menys de quatre anys.

Per què es reforma la T1?

L'última ampliació a l'aeroport d'El Prat va ser el 2009. Ara, Aena vol "adequar l'espai que actualment ocupa el Corredor Aeri de la Terminal T1 per permetre la instal·lació de nou equipament de seguretat i per millorar la qualitat del procés de seguretat a passatgers, empleats i tripulacions".

Maurici Lucena ja va explicar que a tots els aeroports del món s'està procedint al canvi de les màquines de revisió d'equipatges de mà als filtres de seguretat. Les noves màquines són més segures i còmodes, entre altres coses permetran no haver de separar els líquids, ordinadors, etc.

Però són màquines que tenen "exigències majors de profunditat i amplitud, i d'allà la reforma. Aprofitant aquest procés, Aena ha determinat que és necessari augmentar la capacitat i la qualitat prestada al pas dels passatgers pel control de seguretat, amb la qual cosa es requereix remodelar la zona per permetre la instal·lació de nou equipament de seguretat i per millorar la qualitat del procés de seguretat a passatgers, empleats i tripulacions.

D'altra banda, el president d'Aena va aclarir que la reforma de la T1 "no té res a veure amb l'ampliació de l'aeroport", que està relacionada amb l'aire, amb les pistes. Lucena assegura que l'aeroport de Barcelona té un problema de capacitat i si la demanda continua arribant no hi haurà espai per a tots els passatgers.

Aena vol obrir dues noves sales VIP a El Prat

D'altra banda, Aena té en projecte la construcció de dues noves sales VIP a l'aeroport de Josep Tarradellas Barcelona-El Prat. Una a la terminal T1, a la zona de embarqui, de 900 metres quadrats; I una altra en la terminal T2, també a la zona d'embarcament, d'uns altres 960 metres, com va avançar On Economía.

Encara que l'empresa pública ja les té en el seu full de ruta, les obres i les dates d'inici dels serveis dels nous espais estan pendent de definir. Cando es posin drets, Aena assolirà les sis sales VIP a El Prat i serà l'aeroport que més espais prèmium ofereixi als passatgers.

Actualment, Madrid compta amb cinc sales. Mentre que Barcelona i Mallorca, disposen de quatre cada una. No és una cosa aïllada, en total Aena té 29 sales VIP repartides en 18 aeròdroms.