Aena pateix en borsa. La companyia que presideix Maurici Lucena es va deixar dimecres més d'un 6% al parquet madrileny i cedeix alguna cosa més de l'1% aquest dijous. La incertesa sobre el futur de l'aeroport de Barcelona El Prat, el segon per tràfic de passatgers, el perjudica i eclipsen els seus resultats. La gestora ha guanyat 808,6 milions d'euros en el primer semestre de 2024 després d'assolir un tràfic rècord de passatgers de 172,7 milions a nivell grup, és a dir, incloent Espanya, Londres-Luton i Aena Brasil.

Abans de presentar resultats, a última hora de dimarts, Aena va enviar un comunicat a la CNMV informant que la companyia anava a fer un "seguiment detallat" de les decisions que es prenguin respecte als aeroports catalans en el marc de l'acord PSC-ERC, que tenen per objectiu investir com a nou president del Govern de la Generalitat de Catalunya a Salvador Illa. Cal recordar que Aena, és semipública i el 51% de la seva capital està en mans de l'Estat.

En l'acord s'inclou una referència als aeroports que són propietat de Aena a Catalunya. Concretament, s'esmenta la possibilitat de "transformar" l'Aeroport d'El Prat perquè guanyi capacitat amb noves connexions intercontinentals de llarg radi. El que es pretén amb aquest acord, no consensuat amb Aena, és que l'aeroport de la Ciutat Comtal deixi d'oferir tants vols curts punt a punt, i aposti per una més connectivitat de llarg radi.

Un dia després, dimecres, Aena presentava els seus comptes del primer semestre. La gestora aeroportuària ha obtingut el seu millor resultat, 808,6 milions d'euros, que a més superin en un 33% els de l'any passat, però la incertesa sobre el futur d'El Prat pesi entre els accionistes i la companyia es deixés un 6,21% en la sessió, sent a més el descens més gran de l'IBEX 35. Aquest dijous cedeix alguna cosa més de l'1%. Els analistes posen en relleu que també preocupa el deute financer de la companyia, que es va situar en 6.453 milions d'euros a tancament de juny, davant els 6.222 milions d'euros de 2023.

Aena ja havia informat abans dels resultats de les noves previsions de tràfic de passatgers a Espanya. De fet, ja les ha revisat (a l'alça) dues vegades aquest any. L'empresa preveu superar en el conjunt de 2024 en un 8,3% els 283 milions de passatgers del 2023. Per la qual cosa espera assolir uns 300 milions de passatgers. La seva previsió anterior, publicada el mes de març, era d'un 3,8%.

Amb aquesta informació sobre la taula des de fa dies, la gran novetat d'aquests resultats va ser la nova proposta de tarifes que Aena espera aplicar des del pròxim 1 de març de 2025, que implica una pujada de cinc cèntims per passatgers. Així, l'ingrés màxim anual ajustat per passatger (IMAAJ) se situarà en 10,40 euros. Encara que la xifra no és definitiva perquè ha de ser aprovada per la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC).

Si tira endavant, serà el segon any consecutiu que Aena puja les seves tarifes després d'una dècada congelades. La firma explica que aquesta pujada, que només afecten als passatgers, té per objectiu fer davant l'augment generalitzat dels costos derivat de la inflació. I recorda que amb elles es mantenen els serveis que presta a les seves instal·lacions, com la navegació aèria, la seguretat, la neteja o l'atenció a les persones amb mobilitat reduïda, a més de l'energia o el pagament de tributs.

Segons Aena, fins i tot amb la pujada, les tarifes continuaran sent les més competitives d'Europa. En la comparativa amb altres hubs europeus, els preus per operar en Madrid-Barajas i Barcelona-El Prat arriben a estar fins i tot un 60% per sota de la mitjana tarifària oferta en altres aeroports com el de Londres-Heathrow, París Charles de Gaulle, Frankfurt i Amsterdam.