Aena fa el primer pas per iniciar la construcció de diferents ciutats aeroportuàries a Espanya. L'empresa que dirigeix Maurici Lucena busca una consultora que li vaig guiar amb l'edificació dels seus primers hotels a Barajas i El Prat, que seguiran altres allotjaments a València, Màlaga i Sevilla. La companyia preveu construir, com poc, 7 allotjaments en els propers anys.

Lucena va anunciar l'any passat, durant la presentació del pla estratègic, que el primer projecte en veure la llum serà l'Aircity de Madrid aquest 2023. Es tracta d'un projecte immobiliari amb què Aena vol treure profit dels terrenys sense urbanitzar que hi ha al voltant dels aeroports mitjançant la construcció de naus logístiques, zones d'activitat aeronàutiques o de càrrega, oficines i hotels.

Però abans d'aixecar aquests hotels, Aena vol "conèixer en detall les particularitats i tendències del mercat i indústria hotelera", a més de "la seva viabilitat comercial i financera". I en aquest context ha llançat un concurs públic per contractar una consultora que l'ajudi amb aquestes gestions. La firma preveu pagar fins a 1,5 milions d'euros a la consultora seleccionada.

L'empresa semipública, que cotitza en l'IBEX 35, vol diversificar ingressos (més si cap, després d'haver de tancar tots els aeroports durant la pandèmia) així que ha estat analitzant els possibles usos que poden tenir els terrenys dels seus aeroports. I ha observat que són "nombrosos" els terrenys i edificis "potencialment comercialitzables" a diversos aeroports de la xarxa, i que algun d'ells tenen "una alta capacitat de desenvolupament" per a la implantació "d'activitats complementàries a les estrictament aeroportuàries", segons explica en la licitació pública.

Dins d'aquestes activitats es troba l'hotelera. Segons l'anunciat al mercat al novembre, la companyia preveu construir hotels a cinc aeroports de la xarxa espanyola, a l'aeroport Adolfo Suárez Madrid-Barajas, el de Josep Tarradellas Barcelona-El Prat, el de Málaga-Costa del Sol, València i Sevilla. Tanmateix, en la licitació, Aena obre la porta a incorporar algun hotel més en un altre aeroport.

"Es contempla la possibilitat de sol·licitar aquest assessorament per a un possible desenvolupament hoteler en un aeroport de la xarxa nacional de Aena, diferent dels anteriorment esmentats i en substitució d'un d'ells," revela. L'empresa espera tenir tancat aquest contracte al setembre i iniciar les obres de les seves ciutats aeroportuàries com més aviat millor.

Barajas i El Prat tindran quatre hotels

Els plans immobiliaris d'Aena van amb retard. El setembre de l'any passat, Aena va adjudicar les primeres 32 hectàrees de l'Airpot City Adolfo Suárez Madrid-Barajas (que se situa a 15 km del centre de Madrid, juntament amb la A-2 o el Corredor d'Henares) per a usos logístics per 170 milions d'euros a P3 Group Sarl. Però l'empresa hi va renunciar cinc mesos després, al febrer, perquè el finançament s'ha encarit. I això va portar Aena a reobrir el procés i negociar amb Merlin, que era un altre dels candidats.

Els plans de la companyia passen per construir dos hotels a l'aeroport de Madrid, un en la T1 i un altre en la T4, i que el primer d'ells comencés a aixecar-se aquest any, però atesa la situació, serà difícil que s'arribi a temps. El segon estava previst per a 2026; A Barcelona, Aena també té ja identificades 151 hectàrees per a usos logístics i llançarà a concurs les primeres 36 el pròxim 2024, any en què preveu també iniciar les obres del seu primer hotel en la Terminal 2.

Tanmateix, Aena preveu l'obertura d'un segon hotel en la T1, així, Maurici Lucena continua executant els seus plans per ampliar El Prat malgrat la negativa de la Generalitat; Després de les dues grans capitals arribaran les ciutats aeroportuàries de Màlaga, València i Sevilla. En la primera llançaran el concurs per al polo logístic en 2025 i el de l'hotel el 2026. Però a València i Sevilla encara no està definit el pla, es preveu tancar aquest 2023.