Aena està fent "els últims passos" per assignar les llicències que permeten oferir a les aerolínies els serveis d'assistència a terra (handling), en la categoria de rampa. La companyia que presideix Maurici Lucena espera resoldre aquest concurs públic, que es va llançar el mes de juliol passat, dimarts vinent, si bé, ja ha rebut 168 ofertes tant d'empreses que ja són presents a la seva xarxa d'aeroports com d'altres de noves amb experiència al sector. Mitjançant aquest procés renovarà 41 llicències per a 43 aeroports i dos heliports per un període de set anys.

En un comunicat, Aena explica que una vegada quedi designat que operadors obtindran les noves llicències, han de ser les companyies aèries les que ha d'establir una relació comercial amb ells, encara que també podran sol·licitar prestar-se el servei a si mateixes (autohandling) en els termes i sota les condicions establertes al contracte.

El concurs de serveis d'assistència a terra a tercers, en la categoria d'handling de rampa, aglutina, entre altres tasques, l'assistència d'equipatges, l'assistència a les operacions en pista i l'assistència de la càrrega i correu, respecte a la seva manipulació física entre la terminal. Queden fora d'aquest procés els serveis d'assistència de combustible, que es liciten en un altre procés.

Entre les empreses presentades al concurs que estan deixant actualment serveis d'assistència a terra a la xarxa de Aena destaquen Iberia, Groundforce (Globalia), WFS Serveis Aeroportuaris, Menzies, Aviapartner, Swissport, Acciona, Atlàntica d'Handling, Clece o AAS, recull l'Agència EFE. I entre els nous actors que liciten per aquests serveis figuren Alyzia, Aviator Airport Alliance, Groupe Europe Handling, Saasa Global, Onet iberia Solucions o Goldair (que es presenta en UTE amb la suïssa AAS).

Amb aquest nou concurs de Aena, els aeroports Adolfo Suárez Madrid-Barajas, Josep Tarradellas Barcelona-El Prat, Palma de Mallorca, Málaga-Costa del Sol i Alacant-Elx Miguel Hernández renovaran les seves tres llicències. Mentre que Gran Canària, Tenerife Sud, València, Eivissa, Sevilla, César Manrique-Lanzarote, Bilbao, Tenerife Nord-Ciutat de La Laguna, Fuerteventura i Menorca en continuaran comptant amb dues llicències cada un.

La resta d'aeroports s'agrupen a tres lots que suposen tres llicències, a les quals cal sumar la dels heliports de Ceuta i Algesires i les dues llicències de càrrega dels aeroports de Saragossa i Vitòria.