Aena està preparada per entrar a nous aeroports internacionals. El president i conseller prim de la companyia, Maurici Lucena, assegura que analitzen totes les operacions de M&A (de l'anglès mergers and acquisitions) que se li presenten. Però tenen una màxima i és poder adquirir una posició de control, com la que tenen en London Luton (Regne Unit) que és del 51% o la dels aeroports del nord-est Brasil, on compten amb un 100%, igual com en Espanya.
Lucena fins i tot presumia aquest dimecres, en la presentació de resultats, que Aena té "múscul financer" per emprendre "qualsevol operació que se li plantegi". I és que, segons les xifres presentades al mercat, la companyia té en caixa 1.821 milions d'euros, que encara que ha disminuït en els últims dotze mesos en uns 542 milions pel pagament de dividends, l'amortització de deute i les inversions realitzades en alguns aeroports, continua sent molt més elevada que en anys anteriors.
De fet, l'efectiu en caixa de la companyia a tancament de l'últim exercici presentava la xifra més alta dels deu anys que porta com cotitzada, segons les dades recopilades per On Economía. Tan sols va ser superada el 2023, quan el cash flow d'Aena va superar els 2.600 milions d'euros, un exercici en què precisament va executar la seva última operació corporativa, que a més ha estat la més gran de la seva història, l'adquisició d'11 aeroports al nord-est del Brasil.
Sobre aquesta adquisició, que es va firmar per un termini de 30 anys amb la possibilitat de cinc anys més, el president de Aena assegurava estar "molt content" amb els números que estaven obtenint. La rendibilitat de les inversions en el Brasil "estan anant fins i tot millor" del que van pronosticar, i això, agregava, "vol dir que les coses les fem amb molta prudència".
Aena es va interessar per diversos aeroports del Regne Unit el 2024
El 2024, Aena va intentar comprar sense èxit l'aeroport escocès d'Edimburg, valorat en uns 3.500 milions, i que finalment va adquirir Vinci Airports. També es va interessar pels aeròdroms que Ferrovial va posar a la venda en el Regne Unit (Aberdeen, Glasgow i Southampton) i que va acabar adquirint Avialliance UK, dues operacions fallides que per a l'executiu de l'Ibex-35 tenen a veure amb la seva estratègia de no comprar res en la qual cosa no tinguin posició de control.
"Aquests casos demostren això, nosaltres mirem tot, però som molt prudents", explicava el català. "Totes les operacions de M&A que es plantegen, les analitzem. Mirem tot, però molt selectivament ens interessem de veritat per alguna cosa. I aquesta continua sent la regla. Només afegiré una regla més que admet molt poques excepcions, Aena mira per tenir control, no una participació minoritària. És on generem valor i som els millors del món, gestionant aeroports," afegia Maurici Lucena.
Colòmbia: Aena decideix si deixa Cali després de sortir de Cartagena
A més del Regne Unit, on gestiona un aeroport, i el Brasil, on assoleix ja els 17, la filial internacional d'Aena té participació en Mèxic, Jamaica i Colòmbia. Però en aquest últim país, ha de decidir si continua gestionant Cali després d'abandonar Cartagena d'Índies.
A l'Aeroport Internacional Rafael Núñez de Cartagena de Indias, la concessió d'Aena va acabar el 2020 i es va prorrogar en diverses ocasions per acords assolits amb l'entitat fins al febrer de 2024, quan la companyia va decidir deixar les operacions.
Ara ha de decidir que fa a Cali, on el termini de la concessió de l'aeroport internacional Alfonso Bonilla Aragón, finalitzava també el 2020 i va ser prorrogat posteriorment en diverses ocasions fins al 31 d'agost de 2025. En aquest aeròdrom posseeix un 50% i en l'anterior, que ja ha abandonat, no arribava al 40%. Per la qual cosa la sortida també respon a aquesta estratègia de tenir una posició majoritària o de control.
A Mèxic i Jamaica, on Aena gestiona dotze i dos aeroports respectivament, compta amb una posició indirecta del 6,4% a través de la societat Grup Aeroportuari del Pacífic (GAP).