Aena té plans per als 46 aeròdroms i els 2 heliports que estan a càrrec seu. La companyia que presideix Maurici Lucena està acabant de definir com serà l'estratègia que durà a terme per transformar la gestió aeroportuària i oferir un millor servei les aerolínies i passatgers que transiten per les seves instal·lacions adoptant la Intel·ligència Artificial (IA).
El 2024 van operar més de 150 companyies aèries als aeroports espanyols i van passar per ells més de 300 passatgers, unes xifres rècord que Aena espera superar el 2025. L'empresa ja disposa de diferents sistemes d'IA no generativa implantats als aeròdroms que gestiona, principalment videoanalítica, Big data i analítica de dades. A més d'alguns projectes pilot d'IA generativa en desenvolupament.
Així, l'any passat va començar a utilitzar aquesta tecnologia per detectar la presència d'objectes en pista a l'Aeroport de Sant Sebastià. El projecte funciona a través d'un dron que, equipat amb sensors i cambres, capta i transmet imatges de la pista de l'aeroport en temps real, avisant de la detecció d'un objecte estrany i geolocalitzant-lo. La solució, que ha estat desenvolupada per la tecnològica Inetum, utilitza un algoritme basat en Intel·ligència Artificial (IA) per analitzar aquestes imatges en temps real.
El 2022, Aena ja va posar en marxa un altre projecte, el chatbot Oli. El servei proporciona al passatger informació en temps real, tant de vols com dels serveis disponibles a l'aeroport, permetent-li a més guiar els seus passos per les instal·lacions. Actualment, compten amb aquest servei Barajas, El Prat, Alacant o Sevilla. Però l'objectiu de la companyia és aplicar aquesta i altres eines a tots els aeroports.
Per això, Aena vol desenvolupar un model de govern adequat, dins del marc normatiu Europeu. Doncs persegueix la creació de nous serveis amb la implantació de la IA, a més de millorar la presa de decisions estratègiques basades en dades. "Aena utilitzarà anàlisis avançades i models predictius per identificar oportunitats de millora i optimitzar les seves operacions, assegurant una gestió més eficient i efectiva, mantenint els més alts estàndards de seguretat", expliquen a ON ECONOMIA.
La gestora dels aeroports, on l'Estat té un 50% del capital, creu que la IA li permetrà oferir una experiència única i personalitzada als passatgers, empleats, clients i proveïdors. Per exemple, mitjançant l'ús de chatbots i agents d'IA, els passatgers podran rebre assistència en temps real, obtenir informació personalitzada sobre els seus vols i accedir a serveis addicionals de manera més eficient.
L'ús d'IA predictiva, a més, li permetrà anticipar-se i resoldre situacions operatives abans que passin, així com l'automatització de processos per reduir costos i minimitzar l'impacte ambiental. Sota aquesta premissa, Aena ha llançat un concurs públic per buscar una empresa independent que defineixi i implementi com serà el sistema de governança a seguir per la companyia, que ha a més d'estar adaptat al Reglament Europeu d'Intel·ligència Artificial que va entrar en vigor l'1 d'agost de 2024.
Per la seva part, les empreses que donen servei als aeroports també comencen a fer els seus pinitos en Intel·ligència Artificial i precisament el pasado viernes, Areas, present en 11 països, va escollir l'Aeroport Josep Tarradellas Barcelona-El Prat per inaugurar SELF, el primer restaurant robotitzat amb IA en un aeroport en l'àmbit mundial.