El govern espanyol deu a les aerolínies més de 800 milions d'euros en subvencions dels vols que uneixen la península amb les illes, uns vols que per als residents solen tenir un descompte del 75%. Les companyies aèries avancen aquesta bonificació al viatger i després, l'Estat els el torna. Però fa mesos que això no passa i a més, les empreses del sector temen que la factura fins i tot s'elevi a 1.500 milions, ja que continua sense haver-hi pressupostos generals de l'Estat, que és on surten els fons per pagar aquestes subvencions. Per això, adverteixen: les operacions a les Canàries, les Balears, Ceuta i Melilla estan en perill i la situació ha de corregir-se com més aviat millor o hi haurà conseqüències.
Així ho declara el president de l'Associació de Línies Aèries (ALA), Javier Gándara, en un comunicat publicat aquest dijous on recorda que les aerolínies són intermediàries i s'encarreguen de l'execució del programa, actuant com a entitats col·laboradores de l'Administració d'acord amb el que estableix la normativa, aplicant el percentatge de subvenció legalment establert en el moment de l'adquisició del bitllet subvencionat, i liquidant posteriorment davant de l'Administració, en aquest cas la Direcció General d'Aviació Civil (DGAC), la quantitat restant, una vegada el passatger ha fet el viatge objecte de la corresponent bonificació.
La DGAC és l'encarregada per la seva part de gestionar els crèdits pressupostaris previstos per fer front a la subvenció, i d'abonar l'import de les subvencions a les companyies aèries. Tanmateix, l'Executiu ha vingut retardant l'esmentada liquidació durant 2024, incrementant-se l'import a causa de les companyies aèries que presten aquests serveis i que, en el dia d'avui, no s'ha liquidat completament per l'Administració malgrat les reiterades peticions per part d'ALA.
Per això, adverteix ALA, les companyies aèries que connecten les Canàries, les Balears, Ceuta i Melilla amb la península i que operen vols interns "podrien veure's obligades a deixar d'operar algunes d'aquestes rutes, o a reduir freqüències, davant de la situació insostenible i d'asfíxia econòmica generada per l'impagament del Govern espanyol a gener de 2025, de 810 milions d'euros a les aerolínies que operen aquestes rutes per les quantitats avançades en concepte de les subvencions a residents del 75% en el preu dels bitllets".
A més, ALA tem que aquest deute s'elevi a 1.500 milions aquest any amb uns pressupostos generals de l'Estat prorrogats si el govern de Pedro Sánchez no pren mesures. El govern espanyol va assignar 560,81 milions en els PGE per a 2023 en subvencions al trànsit aeri regular de residents extrapeninsulars, una quantia que s'ha vist àmpliament superada per una demanda d'aquests ajuts per sobre del previst. A aquesta quantia s'han sumat uns altres 170 milions a través del Fons de Contingència per finançar modificacions de crèdit, però igualment ha quedat curt i encara queda pendent per abonar una important suma de centenars de milions per cobrir les quanties avançades per les companyies aèries en concepte de subvencions, asseguren.
Aerolínies i agències de viatges s'estan veient afectades
"Aquesta falta de compromís pressupostari per part del govern central contrasta amb l'esforç de les companyies aèries, que estan augmentant la connectivitat aèria d'aquestes regions i, amb ells, la seva cohesió social i territorial. En concret, l'oferta de capacitat en les rutes entre les Canàries i la península ha assolit els 61,81 milions de seients el 2024, la qual cosa suposa un 9,6% més respecte a 2023 i un 18% en comparació amb 2019. En el cas de les connexions entre les Balears i la península, el 2024 es van oferir 55 milions de seients, un 6% més que en 2023 i un 12,85% per sobre de 2019".
Des d'ALA critiquen també que aquesta falta de finançament per part de l'Executiu està perjudicant les agències de viatges, ja que està obstaculitzant que cobrin els imports per despesa de gestió de bitllets subvencionats que abona l'Estat a través de les aerolínies. "Aquesta situació està comprometent la sostenibilitat financera d'aquestes aerolínies fins al punt que, si això segueix així, podria fer inviable l'operació d'algunes d'aquestes rutes, afectant greument a la connectivitat de les Canàries, les Balears, Ceuta i Melilla i, per tant, al seu desenvolupament econòmic i generació d'ocupació, afegeix el president.
Amb tot, Gándara reclama al govern espanyol que aboni com més aviat millor la quantia deguda a les companyies que operen aquestes rutes i que corregeixi aquesta situació a futur amb partides pressupostàries prou dotades i més realistes amb les necessitats de demanda per evitar "errors de càlcul" com el registrat en els comptes públics de 2023, amb una partida per a aquestes subvencions menor a la dels dos anys precedents, en concret de 652 milions d'euros el 2021 i 641 milions el 2022.
Les aerolínies preveuen que aquest any 2025 hauran de suportar retards de pagament, ja que tot apunta que es prorrogaran els Pressupostos de 2023, és a dir, es comptarà amb una partida de 560,8 milions per cobrir les subvencions a residents aquest exercici, la despesa del qual s'estima que assoleixi els 1.200 milions d'euros, a la qual cosa caldria sumar els 810 milions d'euros pendents de 2024, la qual cosa vaticina més retards i impagaments per part de l'Estat a les aerolínies si no es dona una solució alternativa.