Aquest 2025, les companyies aèries pagaran un sobrecost de 234,2 milions d'euros per l'ús obligatori de combustible sostenible (anomenat SAF) que des d'aquest any ha de ser almenys del 2%. Per aquesta raó, l'Associació de Línies Aèries (ALA) que representa una desena de companyies, que aglutinen el 85% del trànsit aeri a Espanya, reclama "incentius a la producció per escalar el seu desenvolupament i reduir el seu diferencial de preu respecte al querosè convencional".

"Apostem pel SAF a l'ésser la solució més eficaç a curt termini per avançar en la sostenibilitat al sector aeri, però ara com ara és un producte poc desenvolupat i el seu preu és elevat, entre 3 i 6 vegades més car que el combustible convencional, pel que el seu ús incrementarà els costos de les aerolínies de forma considerable. Per esmorteir aquesta pujada s'han de fixar incentius com més aviat millor a la seva producció", ha afirmat el president d'ALA, Javier Gándara.

ALA recorda en un comunicat que aquest any 2025 es comença a aplicar el mandat que ve de Brussel·les conegut com a ReFuelEU Aviation, que estableix quotes obligatòries d'ús de SAF que van des d'un 2% el 2025 a un 70% el 2050. Només aquest any 2025, la factura total que suposarà l'ús d'un 2% de SAF a Espanya serà d'alguna cosa més de 332 milions d'euros, una partida que augmentarà a mesura que la quota d'aquest combustible sostenible s'incrementi progressivament, especialment una vegada s'introdueixi l'ús de SAF sintètic o eSAF, generat a partir d'energies renovables.

La factura s'elevarà fins als 9.500 milions el 2030

Segons l'Associació de Línies Aèries, el sobrecost que hauran de suportar les aerolínies a la Unió Europea el 2030, quan la quota de SAF s'elevi al 6% i s'introdueixi un 1,2% de SAF sintètic, s'elevarà fins als prop de 9.500 milions d'euros (9.475,6 milions). I aquest sobrecost haurà de sumar-se als pagaments per comerç de drets d'emissió ETS, que s'encariran de forma acusada a partir de 2026, quan desapareguin els drets d'emissió gratuït, a la qual cosa se suma el fet que es reduirà l'oferta de drets de forma progressiva, amb la qual cosa la demanda exercirà pressió sobre el seu preu.

Per tot això, ALA creu necessari "que l'Administració acompanyi el transport aeri en la seva transició ecològica ja que és un sector de difícil descarbonització. És per això per la qual cosa s'ha d'afavorir aquelles solucions que possibilitin aquesta transició, entre elles el SAF. A més, el desenvolupament de SAF és una oportunitat de país que va més enllà del sector aeri, ja que afavorirà la reindustrialització, la independència energètica d'Espanya i, si es fa bé, pot convertir-se en un país exportador en l'àmbit mundial. Això passa per donar suport a la seva producció i fer-ho com més aviat millor", ha recalcat Gándara.