El Tribunal de Justícia de la Unió Europea ha dictaminat aquest dijous que els passatgers tenen el dret a ser compensats en cas de denegació anticipada d'embarcament, encara que no s'hagin presentat a la facturació i hagin estat informats almenys dues setmanes abans de l'hora de sortida prevista del vol.
En resposta a una qüestió prejudicial d'un tribunal alemany, la cort europea considera una "formalitat inútil" que per al pagament de la compensació s'exigeixi a un passatger anar a facturació malgrat que ha estat informat pel transportista aeri amb temps que se li denegarà l'embarcament en un vol per al qual té reserva confirmada.
La justícia europea s'ha pronunciat així en una qüestió prejudicial presentada per un òrgan jurisdiccional alemany davant del qual va acudir una passatgera en litigi amb la companyia LATAM Airlines. Com que no va poder facturar en el vol de Frankfurt del Meno Madrid, que havia reservat per a l'endemà, la passatgera es va posar en contacte amb la companyia LATAM Airlines, que el va informar llavors que, sense previ avís, li havien transferit a un vol efectuat la vigília. Igualment, l'aerolínia li va comunicar llavors que la seva reserva per al vol de tornada, que s'havia de realitzar més de dues setmanes més tard, havia estat bloquejada perquè no havia agafat el vol d'anada.
Compensació fixa de 250 euros
La demandant reclama a LATAM Airlines una compensació fixa de 250 euros per la denegació d'embarcament en el vol de tornada. L'òrgan jurisdiccional alemany davant del qual va acudir la passatgera va preguntar al Tribunal de Justícia si, segons el Reglament sobre el Dret dels passatgers aeris, per tenir dret a aquesta compensació el passatger ha d'haver-se presentat a la facturació malgrat que la companyia aèria l'hagi informat per endavant que no estarà autoritzat a embarcar.
I, d'altra banda, l'òrgan jurisdiccional alemany també va voler saber si, igual com està previst per a les cancel·lacions de vol, la companyia aèria pot alliberar-se de l'obligació de compensació quan prevé el passatger de la denegació d'embarcament amb prou antelació, almenys dues setmanes abans de l'hora de sortida prevista del vol.
Denegació d'embarcament amb dues setmanes d'antelació
En la seva sentència dictaminada aquest dijous, el Tribunal de Justícia declara que, en cas de denegació anticipada d'embarcament, s'ha de pagar la compensació per denegació encara que el passatger afectat no s'hagi presentat a la facturació. La cort, amb seu a Luxemburg, va estimar que l'exigència de presentar-se a la facturació és una formalitat inútil quan el transportista aeri ha informat per endavant el passatger que li denegarà l'embarcament contra la seva voluntat en un vol per al qual disposa d'una reserva confirmada.
A més, el Tribunal de Justícia declara que el dret a compensació s'aplica encara que s'hagi informat el passatger de la denegació d'embarcament amb almenys dues setmanes d'antelació respecte a l'hora de sortida prevista del vol. La cort considera que no hi ha raó per aplicar a les denegacions d'embarcament la norma, prevista únicament per a les cancel·lacions de vols, segons la qual s'eximeix els transportistes aeris de la seva obligació de compensar als passatgers si els informen de la cancel·lació del vol almenys amb dues setmanes d'antelació. Aquesta decisió vincula ara a l'òrgan jurisdiccional alemany a resoldre el litigi en el sentit del seu dictamen.