Ryanair, Vueling, Iberia Express..., les aerolínies low cost o de baix cost, van moure l'any passat 174,6 milions de passatgers a Espanya. El que suposa, el 62% del total de viatgers que van passar pels aeroports espanyols el 2023, que van ser ni més ni menys que 283,2 milions, una xifra rècord. Per la seva part, a prop del 40% del trànsit aeri es va concentrar en companyies d'alt cost com Iberia o Air Europa.
Les dades (aportades per Aena) revelen una important transformació en l'última dècada, quan ja existien aerolínies per viatjar barat, només que llavors transportaven a menys de la meitat dels passatgers que venien al nostre país o volaven dins del país. En concret, suposaven un 49,1% del total. Mentre que les aerolínies de bandera concentraven més del 50% del tràfic.
El creixement en nombre de passatgers ha estat de gairebé 80 milions en aquest període. I precisament Ryanair, Vueling i Iberia Express han tingut molt a veure amb aquest augment, ja que són les aerolínies que més quota de mercat han guanyat en aquest temps, encara que existeix força diferència entre aquestes.
També hi ha companyies que no han aconseguit mantenir les xifres i han perdut quota, com easyJet, altres que han desaparegut del top ten espanyol, sent aquest el cas de Norwegian. I altres, que porten anys empenyent i s'han colat en aquesta classificació, com Eurowings o Jet2.
Ryanair assoleix els 61 milions de passatgers a Espanya
Ryanair és la companyia líder per tràfic de passatgers a Europa i, en conseqüència, també ho és a Espanya. Ho era fa deu anys i ho continua sent ara. Al nostre país, gairebé s'ha duplicat el nombre de passatgers que volen amb la companyia, ja que ha passat de 37,1 milions a gairebé 61 milions el 2023 (gairebé 24 milions més). La seva quota de mercat també ha crescut, passant del 16% al 21,5%.
Vueling també reflecteix un important creixement. L'aerolínia amb seu a Barcelona és, de fet, la segona amb més tràfic del país. L'any passat va transportar 46,3 milions de passatgers davant els 26,9 milions de fa una dècada (creix en més de 19 milions). La seva quota també ha pujat del 13,7% al 16,4%.
Conforme a aquestes dades, es pot afirmar que, durant l'últim any, 4 de cada 10 persones que va volar per Espanya o cap a Espanya ho va fer amb Ryanair o Vueling. Ambdues companyies, a més, han registrat un major nombre de passatgers des de la pandèmia, tenint en compte que volen principalment en el curt radi (sol per Europa) i tenen molts vols domèstics.
Aquest tipus de viatges han estat els més populars durant la covid, un període on ha estat fins i tot prohibit moure's cap a altres continents o hi ha hagut moltes restriccions, el que els ha afavorit. En aquest sentit, Ryanair transporta ara gairebé 11 milions més de passatgers a Espanya que abans de la covid. I Vueling, també uns 3,6 milions més que el 2019.
Iberia Express, l'aerolínia low cost de Iberia, també creix un 20% en passatgers respecte a 2019, en concret, va transportar 12,2 milions el 2023 (dos milions més). Igual com Ryanair i Vueling ha assolit la millor xifra de la seva història i respecte a fa una dècada, quan la companyia transportava 6,1 milions de viatgers, ha duplicat el volum.
Eurowings i Jet2 es colen en el top ten
L'aerolínia anglesa de baix cost, Jet2, va entrar en el top ten d'aerolínies de més tràfic de passatgers a Espanya el passat 2017 i ja ocupa la vuitena posició. El 2023 més de 9 milions de passatgers van volar amb la companyia a Espanya, la qual cosa suposa un 13% més que el 2019. I un 130% més que el 2016, quan es va començar a enlairar amb força al nostre país.
Per davant de totes aquestes aerolínies de baix cost està Eurowings (del grup Lufthansa) que és la que més creix en termes percentuals des de la pandèmia. En concret un 30%, en transportar 7,3 milions de passatgers l'any passat, 1,7 milions més de passatgers que abans de la Covid (quan ni tan sols apareixia en el top ten d'aerolínies amb més passatgers al nostre país).
L'única gran aerolínia low cost que continua presentant xifres de passatgers més baixes que les de 2019 és easyJet, encara que, així i tot, és la cinquena companyia aèria que més viatgers transporta a Espanya. El 2023 van volar amb aquesta 15,4 milions de persones, tanmateix, és un 8% menys que abans de la covid.
La britànica easyJet, igual com els seus rivals, va créixer cada any abans de la pandèmia. Però la irrupció de 2020 li va deixar fora de mercat i encara no ha aconseguit recuperar les seves xifres. Tampoc Norwegian, que ha tingut una important transformació.
Així els ha anat a Iberia, Air Europa i Binter
Entre les aerolínies d'alt cost i amb més moviment de passatgers a Espanya, l'evolució ha estat molt desigual. Iberia és actualment la tercera companyia amb més tràfic del país en assolir els 21,4 milions el 2023 i un 7,6% de quota de mercat.
Durant molts anys, era Air Europa qui ocupava aquesta tercera posició, però tampoc no ha aconseguit recuperar-se de la patacada de la pandèmia i es posiciona com la quarta aerolínia en transportar 16,8 milions l'any passat. La seva quota és del 6% actualment, però ha arribat a estar per sobre del 7% alguns anys.
Binter, d'origen canari, també va aconseguir colar-se en el top ten el 2017 en transportar 6,14 milions de passatgers, ara supera els 9 milions.