El ministeri de Consum ha complert la seva advertència i aquest dijous ha comunicat una sanció de gairebé 180 milions d'euros cinc aerolínies de baix cost per cobrar l'equipatge de mà o la reserva de seients. Però Ryanair, Vueling, EasyJet, Norwegian i Volotea avisen, les seves pràctiques comercials no canviaran. Almenys mentre el cas segueixi en els tribunals i això portarà almenys dos anys, perquè totes han indicat que presentaran recurs davant d'aquesta sanció.
Les aerolínies tindrien ara prohibit continuar amb les pràctiques per les quals han estat multades, com cobrar un suplement per l'equipatge de mà en cabina, un preu major per reservar seients contigus per a menors i dependents, o no permetre el pagament en metàl·lic als aeroports. Però en una roda de premsa, l'Associació de Línies Aèries (que representa totes les companyies multades) ha assegurat que la sanció interposada pel Ministeri de Consum "no canvia res" de moment.
El seu president, Javier Gándara, explicava que les cinc aerolínies mantindran les seves polítiques comercials i que han sol·licitat mesures cautelars a l'Audiència Nacional mentre s'executa el procés judicial en els tribunals del contenciós administratiu. I en aquest temps, evitaran adoptar canvis que després, de donar-se el cas que la sanció sigui anul·lada, siguin irreversibles i provoquin danys que "no es puguin reparar".
ALA diu també que si fan canvis en la seva política comercial, "Espanya seria una excepció" dins d'Europa i es perjudicaria uns 50 milions de passatgers que viatgen cada any sense equipatge de cabina i amb "tarifes més barates". En qualsevol cas, Gándara explicava que en cas de no aprovar-se les mesures cautelars, les aerolínies haurien d'abonar l'import de la sanció i de deixar de realitzar les pràctiques analitzades, provocant una "distorsió competitiva molt important".
El termini per sol·licitar aquestes mesures cautelars és de dos mesos i, una vegada que es resolguin, comencés el procediment administratiu. Segons els càlculs de Gándara, el procés podria durar uns dos anys. Abans de la roda de premsa d'ALA, ja s'havia manifestat Ryanair, la més afectada amb una multa de 107,7 milions d'euros.
La companyia de baix cost anunciava primera hora d'aquest divendres que recorrerà les multes sobre equipatge imposades a Espanya, les quals qualifica d'"il·legals", "infundades" i "inventades" pel Ministeri de Consum per raons polítiques que violen la legislació europea.
D'altra banda, Javier Gándara, que també és director general d'easyJet a Espanya, es mostrava confiat que aquesta via judicial els doni la raó, la qual cosa repercutiria en benefici per als consumidors i el sector turístic del país. Així mateix, defensava que el cobrament per l'equipatge de mà resulta beneficiós tant per als passatgers, que poden viatjar pagant menys, com per a les aerolínies, que poden calcular amb temps les maletes que tindran a bord i evitar retards en les seves operacions, recordant també que en qualsevol cas està permès volar amb un bony que pugui ser col·locat sota del seient.
En el cas dels seients contigus per a persones dependents, el president de l'associació d'aerolínies explicava que les tripulacions sempre garanteixen que aquests viatgin acompanyats, encara que en el moment de la reserva no es pugui plasmar.