La temporada d'estiu de 2025, que al sector aeri comença a finals de març i s'estén fins a l'octubre, serà de nou rècord. Les aerolínies han programat un total de 246 milions de seients, cosa que suposa gairebé un 6% més que les places que es van vendre l'estiu passat, el del 2024, que ja va ser històric, igual com el del 2023. Però les companyies aèries adverteixen, alguns aeroports, com el de Barcelona-El Prat, on hi ha 43 milions de places previstes (un 7% més) estan al límit de la seva capacitat i qualsevol situació sobrevinguda, com un esdeveniment meteorològic o una vaga, el farà col·lapsar.
"Fa anys que el Prat està congestionat, des d'abans de la pandèmia es vivien estius complicats", comentava aquest divendres el president de l'Associació de Línies Aèries, Javier Gándara, que recordava que en després del col·lapse de l'estiu del 2018 ja es va haver de posar en marxa el pla "BCN a punt" que va incloure la implantació gradual de millores operatives i tècniques en l'espai aeri i a l'aeroport per disminuir les esperes i reduir el temps de vol.
Sota aquest pla, l'estiu del 2019 "va ser millor", després va arribar la pandèmia i es va paralitzar el trànsit aeri i amb això el boom que es viu ara, que torna a posar en risc a l'aeroport català. Per això, Gándara creu que "l'ideal seria l'ampliació de l'aeroport" i puntualitzava, "no és una proposta d'Aena, ja ho era d'Eurocontrol, que fa anys que planteja que cal intentar maximitzar la capacitat i fer la nova terminal 1 satèl·lit", agregava.
El president d'ALA, insistia que aquest estiu serà "complicat" no només a Barcelona, sinó a tot Europa, ja que cada any s'està volant més i s'estan registrant xifres rècord de passatgers. "Intentarem fer el possible, però quan un sistema està congestionat, cada vegada que sorgeixen problemes addicions com la meteorologia, ho fa més complicat", advertia.
En el conjunt del 2024, l'aeroport de Barcelona-El Prat va registrar més de 55 milions de passatgers, un 10,3% més que en 2023 i un "rècord històric". Mentre que, en el conjunt d'Espanya, els aeroports de la xarxa d'Aena van registrar 369,44 milions de passatgers, un 8,5% més que un any abans. Però la mateixa Aena ja ha avançat que aquest 2025, es batran les xifres de l'any passat, especialment en la temporada d'estiu, que és quan més es viatja. Per això, són diversos els aeroports que poden patir retards i cancel·lacions de vols en l'època estival
"La gent té ganes de viatjar. Ara mateix, amb la qual cosa està programat, estem ja en nivells de rècord molt grans i el més preocupant és que es doni aquesta congestió i l'impacte per als passatgers", comentava Ermot que proposa que es duguin a terme "solucions factibles a Catalunya, com ampliar la pista", per evitar la congestió del segon aeroport més transitat d'Espanya després del de Barajas i un dels més transitats d'Europa.