Les aerolínies preveuen superar les xifres rècord assolides en la temporada alta de 2023 i han programat per a aquest estiu (d'abril a octubre) un total de 240 milions de seients, un 13,5% més que l'any passat. Gairebé el 40% d'aquests seients s'oferiran des de Madrid i Barcelona. En concret, les places des de l'aeroport del Prat superaran els 41 milions (un 16% més que el 2023) i a Barajas assoliran els 48 milions de seients (un 15% més que a l'últim estiu de 2023).
El president de l'Associació de Línies Aèries (ALA), Javier Gándara, ha confirmat aquest dimarts que les xifres d'aquest 2024 són més homogènies que la dels últims estius. Després de la pandèmia hi havia regions que creixien més, com les Canàries o les Balears, mentre que Madrid i Barcelona estaven més endarrerides perquè no s'acabava de recuperar el trànsit intercontinental i el de negocis.
"Fer prediccions és molt complicat i no sé si se superarà el rècord del 2019 a l'aeroport de Barcelona-El Prat, en qualsevol cas ens quedaríem a prop".
Però aquest estiu, totes les regions mostren ja un major nombre de vols i operacions que el 2023 i fins i tot que el 2019, abans de la Covid. Així, els aeroports de les Canàries i Andalusia tenen un 14% més de seients programats que l'any passat. I els de les Balears, tenen, de mitjana, un 11,5% més. "Tot sembla indicar que, de nou, hi haurà tràfic rècord. Però dependrà de l'ocupació, que es traduirà en més o menys passatgers que l'any passat", comentava Gándara.
En total, s'operaran 1,39 milions de vols a l'estiu, un 6,7% més que el 2023. Pel que fa als preus, ALA ha reconegut que són més elevats que en anys anteriors, però defensa que és degut a la forta demanda. "Sempre ho diem, en un mercat tan competitiu com el de línies àrees, els preus s'ajusten a l'oferta i la demanda".
Tot i això, les companyies asseguren "que la gent està viatjant més que abans malgrat que l'entorn inflacionista redueix la renda disponible dels ciutadans".
100 milions de passatgers a l'hivern
Des d'ALA han aprofitat aquest encontre per assenyalar que en la temporada d'hivern 2023-2024 (de novembre a març) s'han operat més de 758.000 vols comercials, un 9% més que l'hivern anterior, el de 2022-2023. En el mateix temps, han volat des d'Espanya més de 100 milions de passatgers, un 13% més.
"Creix més el nombre de passatgers que de vols, per tant, la mida mitjana dels avions és més gran i hi ha més ocupació, la qual cosa es tradueix en més eficiència."
Quant al transport de mercaderies, en el període de novembre a març, s'han transportat 500 milions de tones, un 16% més que l'any anterior, un exercici a més en el que ja es va superar el milió de tones, un rècord històric. "Tot sembla indicar que anem encaminats a un nou rècord".