L'Associació de Línies Aèries (ALA), que representa les companyies aèries que operen a Espanya, rebutja la proposta de la Generalitat de canviar l'ús de les pistes de l'aeroport de Barcelona-El Prat per guanyar capacitat durant els mesos de juliol i agost, a determinades franges horàries. "Creiem que solucionaria una mica el problema aquest estiu, però no el dels propers 10-15 anys", apuntava aquest dimarts Javier Gándara en un encontre on s'han presentat les ofertes de les aerolínies per a la temporada d'estiu, on s'oferiran 240 milions de places, 41 milions (el 17%) des de l'aeròdrom català.
El Govern va proposar la setmana passada una modificació de l'actual operativa de les dues pistes principals durant els mesos de juliol i agost, des de les deu del matí a les dues del migdia. En l'actualitat, els avions s'enlairen per una d'aquestes pistes i aterren per l'altra. Amb la modificació, cada pista funcionaria de manera independent, per possibilitar enlairaments i aterratges, durant les esmentades franges.
Sobre això, Gándara insistia que la proposta de la Generalitat "és un pegat per a dos mesos d'estiu i determinades franges horàries", mentre que les aerolínies busquen "una solució que doni més capacitat a Barcelona en els propers anys".
Comentava també que hi ha algunes veus que han plantejat desviar el trànsit de Barcelona a l'aeroport de Girona o Reus, una proposta que tampoc no comparteixen. "Les aerolínies tenen els seus slots i no es donaran aquests supòsits, és irreal, el trànsit no se n'anirà i és millor admetre el problema en la seva complexitat".
D'altra banda, el president d'ALA recordava que va ser Eurocontrol (l'Organització Europea per a la Seguretat de la Navegació Aèria) qui va cridar l'atenció el 2019 pel problema de capacitat de l'aeroport de Barcelona i va fer una sèrie de recomanacions a Aena per millorar l'operativa, entre elles, allargar la pista mig quilòmetre. "No ho diem nosaltres".
Per això, continuava, Aena va plantejar ampliar la pista fins a La Ricarda. "Ho van veure com una solució òptima, que no la ideal. Però és la que més avantatges té". Quant a les crítiques pel soroll dels voltants, el president d'ALA defensava també que la proposta d'Aena "té un avantatge" perquè planteja que, així que s'enlairin els avions, que "vagin cap a l'esquerra, cap al mar". I en córrer aquests 500 metres "reduirien l'empremta sonora".
Aena exigeix poder ampliar l'aeroport del Prat
Fa tot just un mes, durant la presentació del pla estratègic 2024-2026, el president d'Aena exigia poder ampliar l'Aeroport Josep Tarradellas Barcelona-El Prat.
"Ho mantinc, em sembla un greu error no ampliar l'aeroport de Barcelona, afectarà negativament la competitivitat de l'economia catalana i, per tant, a l'espanyola. I més si l'aeroport de Madrid sí que s'ampliarà per tenir més capacitat en el mateix període previst. Madrid assolirà els 90 milions de passatgers i no fer-ho a El Prat serà un fre per a Catalunya, i la mobilitat dels seus ciutadans. No puc més que reiterar el meu lament, però la pilota segueix a la teulada del Govern català", comentava el president de la companyia, Maurici Lucena.
Lucena insistia que no poden fer cap tipus d'ampliació si hi ha derivades mediambientals "amb l'oposició de la Generalitat". "Res d'això no ha canviat i tampoc la meva opinió".
El president d'Aena també criticava les traves administratives que estan patint per posar en marxa la ciutat aeroportuària de Barcelona. "Ens encantaria, però és molt complicat tot allà. Ho dic amb doble dolor, perquè no només soc president d'Aena, també català."
El desenvolupament de la Ciutat Aeroportuària de Barcelona està vinculat al projecte d'ampliació de l'aeroport i els tràmits urbanístics estan alentint alguns desenvolupaments. De fet, Aena no dona una data de llançament per a aquest projecte i sí que el dona, per exemple, per a la Ciutat Aeroportuària de Madrid.