Entre 2023 i 2026 obriran tres nous hotels a l'Aeroport de Madrid i els seus voltants. L'obertura de dos d'ells les impulsarà la pròpia Aena, la gestora dels aeroports espanyols, que està construint l''Airport City Adolfo Suárez Madrid'. Aquesta ciutat aeroportuària contempla l'edificació d'un hotel pròxim a la Terminal 1 per a finals d'aquest any i un altre a la Terminal 4 per a 2026. Abans d'aquest últim, obrirà als voltants un nou ibis Styles, del grup Accor.

L'empresa francesa ha anunciat aquest dijous que el nou hotel obrirà com tard el 2025. En concret, estarà localitzat al districte de Valdebebas, a mig camí entre la Terminal 4 de l'Aeroport Adolfo Suárez Madrid-Barajas i el recinte firal Ifema, la fira de Madrid. A curt termini, aquesta zona acollirà el nou Palau de Justícia, 36.000 metres quadrats d'oficines, un gran centre comercial i l'ampliació d'Ifema, recorda la firma.

El terreny per a aquest nou ibis Styles Madrid Airport T4, la construcció del qual comença ja el febrer de 2023, és de 3.000 metres quadrats, i ha estat adquirit per Extendam en la que suposarà la seva primera col·laboració amb AGP Hotels, partner d'Accor, que durà a terme la gestió i explotació de l'establiment en franquícia.

El nou hotel comptarà amb 260 habitacions, una piscina a la coberta, un rooftop amb bar, un espai per a reunions, un restaurant i dues àrees de pàrquing, una coberta i una altra a l'aire lliure, amb 92 i 37 places respectivament. En un comunicat, el president d'AGP Hotels i propietari del futur hotel, Alexandre Guénant, destaca que aquest nou projecte reforça la seva posició a Espanya. "L'hotel ibis Styles està totalment integrat al nostre desenvolupament amb l'objectiu d'operar 25 hotels el 2030".

En paral·lel, Aena també impulsarà l'obertura de dos hotels en les proximitats de l'Aeroport de Madrid. Un d'ells aquest 2023 i un altre el 2026. A més d'oficines, naus logístiques... L'operació se'n repetirà a Barcelona, on també s'està construint una ciutat aeroportuària que comportarà l'obertura de dos hotels, un a la Terminal 2 el pròxim 2024 i un altre a la Terminal 1 de cara a 2026. A aquestes dues capitals, el seguiran Màlaga, València i Sevilla.

Aena accelera a Madrid: nous restaurants i tendes

Aena ha resolt el concurs que va llançar el setembre per renovar l'oferta de restauració de l'Aeroport Adolfo Suárez Madrid-Barajas, els contractes del qual estan valorats en més de 1.500 milions d'euros. Segons apuntes diferents mitjans, Àrees -propietària de marques internacionals com Burger King- ha aconseguit 32 dels 55 locals que Aena havia ofert, el 70% del total. Mentre que McDonald's i Pansfood s'han adjudicat uns altres cinc locals, dos el primer i tres el segon.

Quant a locals comercials, Aena ha comunicat també aquest dijous noves obertures per a l'aeroport madrileny, una tenda d'Hugo Boss i una nova oficina de canvi de divises. En concret, Hugo Boss ha obert a la zona comercial de la zona d'embarcament de la T4 un local de 126 m2.

Per la seva part, Eurodivises & Travel Tax Free han obert a la Terminal T1 una nova oficina de canvi de divises i devolució d'IVA situada en la primera planta de la terminal, en zona pública. Es tracta del segon local que aquestes companyies obren a l'aeroport madrileny.

El concurs de tendes lliures d'impostos es resol al juliol

Mentrestant, Aena continua avançant amb el seu megaconcurs per renovar la gestió de les tendes lliures d'impostos dels aeroports de la seva xarxa. Aquestes tendes, també conegudes com a Duty-Free són gestionades actualment per World Duty Free Group (Dufry). La companyia es va adjudicar en l'últim concurs -el de 2012- la gestió a 25 aeroports de la xarxa de Aena a Espanya, gairebé el 100%.

Però Aena ha canviat les regles del joc i ara, el nou adjudicatari només podrà optar a un màxim del 80% per tenir diversificació d'operadors. L'empresa que dirigeix Maurici Lucena ha llançat 6 lots (en l'anterior concurs eren 3) que són diferents si es tracta d'aeroports amb molt tràfic durant tot l'any o si són més turístics.

Aquests són Catalunya, Madrid-Barajas, les Balears, Andalusia-Mediterrània, les Canàries i zona nord. Amb aquests lots, els operadors podran gestionar 86 locals (els mateixos que abans) encara que la mida ha augmentat en més d'un 50%. En concret, la superfície passa de 43.000 m² a 66.000 m². De manera que, en alguns aeroports, les tendes doblen la seva mida.

L'actual contracte de tendes lliures d'impostos venç el 31 d'octubre de 2023. Per aquesta raó, Aena va decidir llançar el concurs el desembre de 2022, amb l'objectiu que les ofertes es presentin fins al maig d'aquest 2023, poder valorar-les en dos mesos i fer les adjudicacions al juliol. Així, els nous operadors tindran tres mesos abans d'iniciar les seves activitats en els aeroports.