Aena fa balanç aquest dimarts de la situació dels aeroports davant del tall massiu de subministrament elèctric que Espanya va patir dilluns i que encara avui porta conseqüències. La companyia semipública, on l'Estat controla el 51% del capital, destaca que tots els aeroports del país són operatius avui, però que també ho van estar ahir, durant "tota la nit i durant tot el dia". Els sistemes elèctrics de contingència dels que disposen es van activar de manera immediata quan es va perdre la connexió amb la xarxa i va permetre que les aerolínies poguessin continuar operant.

De fet, Aena assenyala que dels 6.000 vols programats ahir, els aeroports van operar el 93% i només es van cancel·lar prop d'un 6% del total. Encara que alguns d'ells van patir algun retard. En aquest sentit, la companyia que presideix Maurici Lucena explica que els aeroports han adaptat els seus horaris a les necessitats dels passatgers i dels vols reprogramats per les aerolínies. Incloent la nit.

D'altra banda, destaca que les principals incidències es van produir en els accessos als aeroports pels problemes en el transport públic i privat en diferents ciutats i per les regulacions d'Enaire (el gestor del control aeri), que va limitar la capacitat de l'espai aeri. Això va provocar algunes cancel·lacions de vols d'algunes aerolínies.

Aena activa el seu comitè de crisi

Així mateix, Aena indica que dilluns va activar el seu "comitè de crisi" a tots els aeroports i el comitè general de la xarxa d'aeroports, des del primer moment i va mantenir el contacte "permanent" amb les aerolínies i amb Enaire. Aquest dimarts, aquests fòrums continuen actius per garantir el correcte funcionament durant el dia d'avui, en el qual molts vols d'ahir s'han reprogramat.

Sobre l'operativa d'avui, Aena espera que es puguin operar tots els vols programats i que es ressituïn els passatgers dels vols reprogramats d'ahir. Avui, a més, hi ha un cert impacte provocat per la vaga general a Bèlgica. Per això la companyia recomana als passatgers revisar l'estat dels serveis de transport públic que arriben als aeroports i consultar amb la seva aerolínia l'estat del seu vol per les possibles reprogramacions derivades dels canvis d'ahir.

Les aerolínies treballen sense parar, dia i nit

Des de l'Associació de Línies Aèries asseguren que totes les companyies aèries, aeroports, control aeri i la resta d'empreses del sector "han fet servir a fons" per mitigar els efectes d'aquesta caiguda d'energia sense precedents. Consideren que ahir es va posar en relleu la capacitat de "resiliència" del sector aeri en el seu conjunt a Espanya i com a prova està el fet que només es cancel·lessin el 5,7% dels vols previstos.

En un comunicat, Javier Gándara, president d'ALA, posa de relleu la capacitat de recuperació del sector aeri en el seu conjunt a Espanya, que va aconseguir reduir al màxim qualsevol perjudici que aquesta situació pogués ocasionar als passatgers amb vols previstos el dia d'ahir. "El sector aeri ha posat de manifest la seva gran professionalitat, treballant sense parar al llarg del dia d'ahir i la nit per fer front a aquesta apagada elèctrica i de telefonia sense precedents, reduint la seva afectació en l'operativa i passatgers," destaca.

Madrid i Barcelona, els més afectats

Atès la seva mida i el volum de passatgers que gestionen cada dia, Barajas i El Prat van ser els aeroports més afectats. Des de la plataforma de reserva de vols Kiwi, indiquen que el tall d'electricitat que va afectar Espanya i Portugal ahir, si bé va causar interrupcions generalitzades en el transport públic terrestre, va tenir un impacte menys sever en les aerolínies i aeroports espanyols.

I això "probablement" es degui que els aeroports i centres de control de trànsit aeri compten amb sòlids plans de resiliència i instal·lacions de generació d'energia de suport, que els van permetre mantenir les aeronaus en moviment, encara que amb retards.

Els aeroports més afectats, confirma Tom Parry, director de resiliència empresarial de Kiwi, van ser el de Madrid (MAD) i Barcelona (BCN), cada un amb aproximadament el 7% dels seus vols de sortida cancel·lats al final del dia, i al voltant del 70% dels vols retardats. Kiwi va registrar 2.972 vols de sortida amb origen o destinació a Espanya o Portugal entre l'hora del dinar i el final del dia.