El grup Agrolimen, propietari de marques d'alimentació tan conegudes com Gallina Blanca, Avecrem o Yatekomo, va ingressar l’any passat un 5% més, fins prop dels 2.400 milions d’euros (2.391 milions, exactament) que suposen un nou rècord. També va millorar el resultat d’explotació en un 13% respecte l'exercici anterior, fins els 282,5 milions, però el benefici va caure en un -5%, fins els 182,3 milions d’euros. La nota negativa és que el benefici net en el mercat espanyol es va desplomar un 21%.

Segons els comptes que Agrolimen ha dipositat en el Registre Mercantil, el benefici net a Espanya va caure el 2023 fins els 63,6 milions d’euros, un 21% menys que els 81,77 milions de l’exercici anterior. També han reduït beneficis als Estats Units (en un -90%, fins als 7 milions) o al Regne Unit (on van tancar amb prop d’un milió de pèrdues). En canvi, han disparat els guanys a Bèlgica (en un 80%, fins els 36,3 milions), Itàlia (en un 18%, fins els 35 milions) o França (en un 81%, fins els 16,22 milions). Aquests imports s’han calculat amb els beneficis nets globals de 173,9 milions d’euros, que són els que atribueixen a la societat dominant, que és la mateixa Agrolimen.

Respecte al rècord de vendes registrat l’any passat (un 5% més, fins 2.391 milions) i resultat d’explotació (un 13% més, fins els 282 milions), la companyia els atribueix a la “millora del mix” dels diversos negocis i al fet que han aplicat “l’important increment de costos” registrat el 2022. De cara al futur, preveuen mantenir “l’actual camí” tant d’ingressos com de resultats.

5.000 empleats

El grup propietat de la família Carulla comercialitza productes en més d’un centenar de països, compta amb 22 fàbriques en 12 d'aquests països i una plantilla global de prop de 5.000 empleats. En l’informe dels comptes de 2023 recorden que, en els últims anys, s’han enfocat als seus “dos negocis històrics” –l’alimentació humana i l’animal– i a l’extensió internacional d’aquests.

En l’alimentació humana, que pivota sobre GB Foods, van facturar prop de 1.500 milions d’euros que es concentren sobretot en els mercats europeu (70%) i africà (30%). Donen feina en aquesta divisió a 3.500 persones. En cada àrea geogràfica operen amb marques locals. Per exemple, a l’Àfrica les més conegudes són Jumbo, Jago, Bama o Gino. Una de les principals societats centrades en aquest continent, GB Foods Africa, però amb seu a L’Hospitalet de Llobregat, va tancar l’any passat amb 5 milions d’euros de pèrdues.

En alimentació animal, mitjançant Affinitty Petcare, facturen prop de 900 milions d’euros i són líders en pinsos per a gossos i gats a Espanya, ocupen la sisena posició a Europa i la setena al món. Aquesta divisió ocupa unes 1.500 persones. Disposen de cinc centres de producció per abastir 70 països. Als Estats Units operen amb Nature’s Variety i, al regne Unit, amb Natures Menu.