IAG no comprarà Air Europa per fusionar-la amb Iberia. Després de cinc anys d'anades i vingudes (el primer intent va ser el 2019) el conglomerat cancel·lava l'operació aquest dijous 1 d'agost. Brussel·les demana a IAG que cedeixi més rutes per poder aprovar l'operació i que no hi hagi problemes de competència, però el grup es nega perquè ja ha cedit el 52% de les freqüències que ara mateix opera Air Europa. I no li surten els números si n'ha de donar més. Així que va decidir posar punt i final a la compra del 80% de la seva capital, tot i que encara manté l'altre 20%.

Aquest divendres, Globalia (la matriu d'Air Europa) defensava el seu camí en solitari. La companyia assegura que pot continuar creixent sense Iberia i es basa en els resultats obtinguts en els últims mesos. "Després de l'anunci del desistiment d'International Airlines Group (IAG) a l'adquisició d'Air Europa, l'aerolínia vol reafirmar la solidesa i viabilitat del seu projecte empresarial, que li permet afrontar un futur sostenible a llarg termini al marge de la decisió de la multinacional", assenyala en un comunicat.

Així mateix, la companyia reitera "el seu ferm compromís amb el desenvolupament, l'expansió i la qualitat de servei als seus clients". Air Europa reconeix que no és aliena a la inestabilitat que presenten determinats mercats, ni tampoc als retards en el lliurament de nous avions. Malgrat això. assegura que continuarà aplicant el seu Pla Estratègic 2024-2026. I recorda que aquest pla assegura la consolidació de la companyia aèria al hub de Madrid Barajas, així com el seu paper en la connectivitat entre Europa i Amèrica.

En aquest sentit, Air Europa posa en relleu "el dinamisme, l'enfortiment i la solvència de l'aerolínia", que ha aconseguit uns "bons resultats econòmics" al passat exercici 2023 i ha continuat amb aquesta "tendència positiva" en el primer semestre d'aquest any. En aquests sis mesos, la xifra de negoci d'explotació d'Air Europa ha sumat 1.364 milions d'euros, superant en un 6,5% la del mateix període de l'any anterior.

L'aerolínia destaca també que el procés d'unificació de flota, entorn dels models Boeing 787 Dreamliner i Boeing 737, "ha resultat igualment fonamental en l'estratègia de la companyia". Air Europa va rebre al juny un nou Boeing 787-9 i continuarà incorporant noves unitats a la seva flota per complir el procés de creixement marcat. En concret, preveu rebre aquest mateix any el primer avió Boeing 737 MAX, convertint-se així en la primera aerolínia espanyola en operar aquesta aeronau.

D'altra banda, Air Europa recorda que després d'un increment de freqüències en algunes destinacions de Llatinoamèrica, com Asunción, Medellín, Panamà i Caracas; i la inauguració de dues noves rutes, a Santiago dels Cavallers a la República Dominicana i Venècia, operarà aquest estiu amb un total de 53 aeronaus després de l'arribada, aquest agost, d'un altre Boeing 787-9.

"La companyia afronta amb total determinació i plena seguretat un futur sostenible i encoratjador i manté el seu ferm compromís a oferir un servei de qualitat als seus clients i continuar sent un referent a la indústria aeronàutica", insisteix.

IAG no influirà a Air Europa malgrat tenir un 20% del capital

IAG continuarà mantenint la participació minoritària del 20% a Air Europa que va adquirir l'agost de l'any passat. En una conferència amb periodistes, Luis Gallego, conseller delegat del grup, assegurava aquest dijous que continuarà competint amb Air Europa, malgrat tenir aquesta participació, i no demanarà un seient en el seu consell d'administració. Així mateix, continuarà estudiant altres operacions com la compra de TAP a Portugal

"El nostre 20% sempre ha estat una inversió financera perquè per a nosaltres, Air Europa és un competidor i no hem d'estar en el consell, ni intervenir en la presa de decisió de consell", explicava. "Portem temps amb el 20% d'Air Europa, hem continuat competint i així seguirem. Per a nosaltres són el nostre principal competidor al hub de Madrid, però no hi haurà influència en els seus plans de negoci", concloïa.