Aena no només ha de bregar amb les crítiques de Ryanair, que ha decidit reduir les seves operacions a Espanya per a aquest estiu perquè les taxes aeroportuàries són altes i no hi ha incentius per volar als aeroports regionals. A aquestes crítiques s'afegeix ara Air Nostrum, que adverteix del col·lapse que es viu en alguns aeroports espanyols i demana una solució imminent. En resum, les dues aerolínies demanen el mateix a la gestora, més inversió.
"Els beneficis d'Aena han estat absolutament rècord i hauria de reflectir-se com a part de tots", comentava aquest dilluns Carlos Bertomeu, president d'Air Nostrum, en un fòrum empresarial, en el qual participen diverses companyies del sector aeri, inclosa la mateixa Aena i Ryanair.
A l'esmentat fòrum, Aena reconeixia que després de la pandèmia i el rècord de turistes registrat en Espanya el 2023 i el 2024, algunes infraestructures "estan ajustades" i per això durà a terme l'ampliació de diversos aeroports, entre ells el de Madrid, que ja ha començat. Per a la resta d'ampliacions, que s'executaran durant el pròxim període inversor (EN DAURA 2027-2031) consensuarà amb les aerolínies.
Però el president i fundador d'Air Nostrum advertia que les ampliacions que Aena vol dur a terme en aeroports com el de Madrid o les millores que vol realitzar als aeroports regionals, tardaran un temps a donar resultat. I Bertomeu creu que no es pot esperar tant i s'ha d'actuar "ja".
Air Nostrum, a Aena: "No està ben dissenyat, el model"
"La connectivitat s'ha de fer bé i tenim un marge de millora brutal. Jo des d'ara mateix invertiria diners en més posicions per fer bé el que l'alta ocupació i el rècord de passatgers ja ha ensenyat, que són les cues en els controls de seguretat, les no lícites cues a Màlaga, a Tenerife i Eivissa o les cues en sales vip. Em sembla que no està ben dissenyat, el model", afegia l'empresari.
El d'Air Nostrum retreia a Aena que la seva aerolínia cobra "un rellevant ancillary pel fast track" o les sales vip als seus passatgers, que després no pot oferir. És a dir, que ofereix als seus clients un accés que permet creuar el filtre del control de seguretat amb més agilitat (pagant per això) o fer ús de les sales vip per descansar entre vol i vol, però les llargues esperes no permeten que el viatger es beneficiï d'aquest servei.
"Els meus clients en connexió amb el grup Iberia no poden entrar a la sala vip perquè hi ha una cua més llarga que el temps de connexió, la qual cosa fa que el meu model Almeria-Madrid-Buenos Aires, en business, no funcioni. El NPS (que mesura la satisfacció del client) en les connexions, surt de pena". Per tot això Bertomeu demanava a Aena que inverteixi a millorar aquests serveis abans d'ampliar aeroports i que ho faci "de manera immediata" perquè el sistema "està petant".
L'empresari recordava també que el seu model de negoci està basat, principalment, a connectar ciutats més petites amb la capital a través de Iberia (o el grup IAG) i en què a Madrid es facin bé les coses. Posant èmfasi que els aeroports regionals "són essencials per donar accessibilitat als territoris".
En la mateixa trobada, no que va estar exempt de polèmica, Ryanair se centrava també a demanar inversió per als aeroports regionals. El seu conseller delegat, Eddie Wilson, assegurava que són buits i ara mateix no són competitius. Tanmateix, creu que hi ha una oportunitat d'omplir-los, ja sigui amb més incentius per part d'Aena o passant la seva gestió als territoris. En qualsevol cas, l'aerolínia low cost ja ha anunciat que deixarà d'operar en alguns d'ells perquè no li surt rendible amb el sistema actual de tarifes.
A Espanya, hi ha aerolínies que operen principalment a aeroports secundaris, és el cas de Volotea. I també hi ha companyies que, com Ryanair o Volotea, es mostren a favor que s'incentivin els vols cap als aeroports regionals perquè els preus són més baixos i les taxes també. El que a més ajudaria a descongestionar aeroports. Així ho va expressar recentment en una entrevista amb ON Economia, el cofundador i CEO de Kiwi.com, Oliver Dlouhý.