L'empresa de lloguers turístics Airbnb ha anunciat aquest dimarts uns guanys acumulats de 819 milions de dòlars (uns 749 milions d'euros) entre gener i juny, un 7% més interanual, i ha destacat el gran impuls a Llatinoamèrica, el seu segon mercat amb més creixement. Airbnb, que ha publicat els seus resultats al tancament de la sessió a Wall Street, no ha fet referència a la polèmica generada pel seu negoci en algunes zones d'alt interès turístic, pel seu efecte sobre el preu de l'habitatge i el rebuig entre la població local als turistes.

En aquest segon trimestre, d'abril a juny, la firma nord-americana va reduir els seus beneficis un 15% interanual, fins als 555 milions de dòlars (508,57 milions d'euros), ja que va augmentar la seva facturació un 11%, fins a 2.748 milions, però també es van elevar els seus costos, un 15%, fins a 2.251 milions.

Creixen les reserves a Llatinoamèrica

En aquest sentit, Airbnb ha destacat la seva "rendibilitat" i ha assegurat que en aquest període va tenir 125,1 milions de reserves per a "nits i experiències", un increment del 9% que reflecteix un "creixement estable" que atribueix a totes les regions "amb Àsia el Pacífic i Llatinoamèrica de nou obrint camí". La companyia, que anteriorment ja ha assenyalat a aquests dos mercats com a motors, ha desgranat que les reserves a Àsia Pacífic van créixer un 19% interanual, seguides per les de Llatinoamèrica, un 17%, i a ambdós atribueix el creixement del total d'ofertes d'allotjament actives.

De cara al tercer trimestre, Airbnb ha anticipat una "moderació" en el creixement de reserves de la que no semblen estar exemptes els seus mercats més pròspers, ja que observa una tendència a estances més curtes i "senyals d'alentiment de la demanda dels visitants nord-americans". L'empresa ha assenyalat que els turistes s'estan recolzant en la seva plataforma per a "esdeveniments especials", des del cap de setmana del 4 de juliol als EUA fins a les actuals Olimpíades de París, on comptabilitza més de 400.000 clients i el doble de reserves respecte a aquesta època de l'any passat.

Airbnb queia un 13% en les operacions electròniques de la borsa, en una primera mala reacció dels inversors a aquestes xifres. En l'últim trimestre, la cotitzada ha perdut un 18% de valor i se situa en uns 80.700 milions de dòlars.

Impacte d'Airbnb a Espanya

En el cas d'Espanya, l'activitat dels amfitrions a Airbnb i la despesa dels viatgers en esdeveniments, comerços i restaurants van ajudar a promoure 130.000 llocs de treball al país al llarg de l'any passat, mentre que l'impacte econòmic directe, indirecte i induït dels viatges en aquesta plataforma va ser de 8.500 milions per a l'economia espanyola.

Aquestes xifres van generar 3.600 milions en impostos per a les arques de l'Estat, segons es desprèn d'un informe d'Airbnb que fa servir dades d'Implan Cloud, un programari que integra dades i anàlisi. Els hostes en Airbnb van gastar en els destins on es van allotjar - -5.200 localitats a Espanya el 2023-- pràcticament 3.100 milions d'euros en restaurants i bars, el que representa el 40% de la despesa total dels viatgers.