Airbnb incorpora una nova categoria a la seva oferta, les habitacions. Pocs mesos abans d'estiu, la plataforma ha llançat Airbnb Habitacions, un retorn als inicis del portal amb què vol millorar l'experiència tant per als viatgers com per als propietaris. La companyia, que aspira a assolir els 300 milions d'usuaris aquest any, permetrà tant a hostes com a amfitrions conèixer amb tota mena de detalls informació sobre ells.
Amb aquesta nova línia de negoci, la plataforma afegeix un actiu més a l'oferta turística i immobiliària i aposta per l'arrendament d'habitacions tant a la capital catalana com a la resta de municipis on es troba present, sempre complint amb la normativa de cada població. El gener de 2022, a Barcelona, va entrar en vigor el Pla especial urbanístic d'allotjaments turístics (PEUAT), una mesura que té l'objectiu de regular la implantació d'establiments d'allotjament turístic, així com d'albergs de joventut, habitatges d'ús turístic i llars compartides.
La normativa turística de Barcelona delimita la ciutat en quatre zones diferents amb una regulació concreta. Quan un habitatge d'ús turístic es dona de baixa en una zona congestionada o tensada, es permet l'obertura d'un nou habitatge en una nova zona descongestionada, en creixement, o la reagrupació en la zona de manteniment. Amb això es pretén reduir aquesta concentració excessiva i promoure una distribució equilibrada al llarg del territori. Aquesta mesura també s'ha pres en altres ciutats d'Europa i dels Estats Units, i des d'Airbnb al·leguen que mantenen i mantindran un diàleg obert amb les administracions per obeir el reglament.
Un milió d'habitacions registrades a Airbnb
Segons l'empresa, el 80 % de les habitacions privades a la pàgina costen menys de 100 dòlars la nit i el cost mitjà està en 67 dòlars. "Les habitacions són l'essència d'Airbnb, la companyia va començar amb habitacions i ara el que hem fet ha estat llançar la categoria amb cara i ulls", assegura Mónica Casañas, directora general d'Airbnb Espanya, després de fer públic a escala mundial aquest nou vertical de la multinacional.
Fins ara, habitacions era una tipologia dins de l'oferta que oferia Airbnb, però ara el que han fet ha estat posar el focus en aquest segment, on calculen que hi haurà més d'un milió d'habitacions registrades a tot el món. Els hostes els demanaven saber més sobre la persona amb qui compartirien sostre i, amb aquest llançament, el viatger podrà consultar el passaport de l'amfitrió i la carta de presentació dels propietaris, més enllà dels filtres redissenyats i les noves opcions relacionades amb la privacitat. "L'hoste podrà saber si compartirà casa amb altres viatgers, si compartirà bany o no, si disposarà de balda o si l'allotjament serà exclusiu per a noies, afegeix Casañas a ON ECONOMIA.
Ingressos extra del lloguer d'habitacions per fer front a la crisi econòmica actual
Segons la directiva, la categoria d'habitacions és molt popular a la plataforma i a Espanya ocupa la tercera posició, per darrere de platja i surf i per davant de vinyes. En aquest sentit, apunta que les reserves d'habitacions van créixer un 85 % entre 2021 i 2022 i que això es deu al preu. "Amb els temps que vivim ara, enmig d'una situació de crisi econòmica, compartir habitatge està a l'ordre del dia; la gent busca una manera diferent de viatjar, connectar amb altres persones i crear vincles amb els amfitrions".
L'any passat, els amfitrions d'habitacions privades a Espanya van ingressar més de 125 milions d'euros en total, mentre que l'amfitrió típic d'habitació privada va ingressar prop de 2.000 euros, segons dades de la multinacional americana. A més, més de 47.000 ciutats van comptar amb almenys un anunci amb un preu mitjà inferior als 50 dòlars. Des del portal recorden que els amfitrions utilitzen els ingressos extres que obtenen per fer front a la crisi econòmica actual i que pràcticament el 40 % dels propietaris asseguren fer servir els ingressos que obtenen per cobrir l'increment del cost de la vida.
En l'actualitat, Airbnb disposa d'habitacions privades a més de 60.000 ciutats i pobles de tot el món i les cinc destinacions tendència són Mapo-gu, Seoul, a Corea del Sud; Melbourne, a Austràlia; Varsòvia, a Polònia; Sydney, a Austràlia i Florència, a Itàlia. En una enquesta recent, més del 60% de les persones consultades van afirmar que viatjar amb Airbnb els permetia connectar de manera més propera amb la cultura local, en comparació amb altres estades en hotels o complexos turístics.
Novetats de la plataforma
Més enllà de la categoria d'habitacions i el seu ventall de millores, des d'Airbnb també han tret 50 altres novetats i millores basades en els comentaris de la comunitat. "Esperem que aquest 2023 sigui un any rècord, que més de 300 milions d'usuaris confiïn en nosaltres i l'objectiu és anar millorant el servei", postil·la Casañas.
El primer pas que ha dut a terme el portal ha estat detallar de forma gràfica el recorregut dels usuaris: registre, reserva, arribada, sortida i tots els passos intermedis; després s'ha elaborat un pla que inclou l'experiència completa i que registra totes les pantalles, polítiques i interaccions. Paral·lelament, també s'han analitzat les incidències d'atenció al client i s'han revisat milers de publicacions en xarxes socials i consultat a hostes i amfitrions.
Durant el 2022, la demanda dels viatgers es va mantenir forta durant tot l'any i totes les regions van experimentar un creixement significatiu. L'oferta també va créixer amb força al llarg de l'any passat. Airbnb va acabar el 2022 amb 6,6 milions d'anuncis actius a tot el món, la qual cosa suposa més de 900.000 anuncis més dels que comptava la plataforma a començaments de 2022 (sense incloure la Xina). El creixement va estar impulsat per la internacionalització de la plataforma, així com per les innovacions de producte.