Airbnb registra el 2022 el seu primer any amb beneficis. La plataforma de lloguers turístics va tancar el seu primer exercici rendible l'any passat, amb beneficis nets de 1.893 milions de dòlars (1.763 milions d'euros), especialment per la recuperació de la demanda de viatges internacionals i el creixement de la seva oferta. La multinacional nord-americana va obtenir uns ingressos anuals de 8.399 milions de dòlars (7.823 milions d'euros), un 40% més que el 2021, any en el qual va registrar unes pèrdues netes de 352 milions de dòlars (328 milions d'euros) i va ampliar la seva presència a les regions en les quals opera.

El quart trimestre de 2022 va ser el millor de la història d'Airbnb, amb rècords tant en beneficis (319 milions de dòlars, uns 297 milions d'euros) i una facturació de 1.902 milions de dòlars, 1.771 milions d'euros.

Va ser durant les dates de Nadal quan la plataforma creada el 2008 va registrar el seu major nombre de reserves fins a la data, malgrat la "incertesa macroeconòmica". En una carta dirigida als seus accionistes, la companyia ha apuntat que la demanda dels hostes s'ha mantingut "sòlida" tot l'exercici, però també l'oferta, que al final de l'any se situava en 6,6 milions d'allotjaments actius a tot el món després de sumar-ne 900.000 al llarg de 2022. Les xifres exclouen la Xina, on l'empresa va tancar el negoci a mitjans de l'any passat.

Airbnb augura un 2023 "positiu"

La plataforma fundada per Brian Chesky, Joe Gebbia i Nathan Blecharczyk a San Francisco ha atribuït el creixement de l'oferta a l'"atractiu que suposa per als amfitrions guanyar uns diners extres" en una època marcada per la inflació i el temor per la recessió, així com a unes facilitats més grans per anunciar el seu allotjament a la plataforma.

Les previsions d'Airbnb per a aquest any són positives i ja observa una "demanda sòlida en el primer trimestre, la qual cosa indica que la confiança del consumidor per als viatges continua sent alta". L'empresa ha apuntat que entre les seves prioritats està incrementar el nombre d'amfitrions (persones que ofereixen allotjament); millorar els serveis disponibles, incloent-hi suport al client, i "posar els fonaments per a futurs productes i serveis" amb potencial de creixement, que no ha revelat.

Els resultats, publicats al tancament de Wall Street, van superar les expectatives dels analistes i la multinacional es disparava entorn del 10% en les operacions electròniques posteriors. L'últim any, la cotitzada ha caigut un 33% en borsa i la seva capitalització se situa en 73.700 milions de dòlars (68.650 milions d'euros).

Crítiques a l'empresa

En els últims anys, la plataforma ha estat criticada per inflar presumptament els preus del lloguer i l'habitatge. Des que la companyia va començar amb la seva expansió en l'àmbit global, han estat diversos els governs que han aprovat regulacions per limitar les operacions d'empreses d'allotjaments turístics com Airbnb. En aquest sentit, a San Francisco el problema va generar protestes a finals de 2015.

Diversos estudis demostren que els preus del lloguer a moltes zones s'han incrementat a causa d'Airbnb, ja que els propietaris van treure els seus habitatges del mercat del lloguer de llarg termini per llogar-los com a pisos turístics utilitzant la plataforma. A més, els propietaris han estat acusats de desallotjar il·legalment els inquilins per convertir les seves propietats en pisos turístics en Airbnb.