Airbus, Aena, Air Nostrum, Iberia, Exolum i Repsol han firmat un acord de col·laboració per estudiar la creació del primer hub aeroportuari d'hidrogen ubicat a Espanya. Les sis companyies, que reuneixen tota la cadena de valor del sector aeroportuari, han unit les seves forces per abordar els principals reptes que planteja el desplegament de l'aviació propulsada per hidrogen a Espanya, amb l'objectiu final de fomentar i donar suport al creixement d'aquest ecosistema al sector. Aquesta col·laboració proporcionarà als socis una visió holística de l'avió propulsat per hidrogen i de com pot integrar-se a l'ecosistema aeroportuari, no només centrant-se en el subministrament i la infraestructura d'hidrogen, sinó també en els requisits específics de les operacions a terra als aeroports, segons han anunciat en un comunicat conjunt.
Per al director de Sostenibilitat de Airbus a Espanya, Javier Arnaldo, és "essencial" que la indústria de l'aviació en el seu conjunt col·labori per assegurar el futur subministrament d'hidrogen als aeroports, tenint en compte "el gran potencial d'Espanya" en renovables i en producció d'hidrogen baix en carboni, recull la informació facilitada per Europa Press.
Des de Aena, la seva directora de Sostenibilitat, Ana Salazar, ha destacat que aquesta col·laboració permetrà obtenir una comprensió més àmplia de "com podria materialitzar-se en un futur el procés de subministrament d'hidrogen als aeroports espanyols, a fi d'establir un full de ruta que permeti abordar els principals reptes i desafiaments".
Segons l'opinió de la directora de Sostenibilitat de Iberia, Teresa Parejo, l'hidrogen serà previsiblement part del futur de l'aviació, que vindrà després i complementarà el desenvolupament dels combustibles sostenibles. "Per arribar a aquell futur hem de començar a fer els primers passos ja", ha afegit.
En aquesta línia, el gerent sènior de Nous Negocis de Repsol, Luis de Oyarzabal, ha ressaltat que l'hidrogen renovable exerceix "un paper crucial" en la seva estratègia de descarbonització. "No només l'utilitzarem a les nostres instal·lacions industrials, sinó que també entreveiem el seu potencial en l'àmbit de la mobilitat", ha explicat la companyia energètica.
Quant a la visió de l'aerolínia regional Air Nostrum, la seva directora de Qualitat i Medi Ambient, María José Sanz, ha valorat que poden ser "rellevants" en el projecte perquè compleixen les condicions necessàries per convertir-se en "els primers implantadors de la tecnologia de l'hidrogen", gràcies a la mida dels nostres avions i a la distància mitjana que recorre.
Finalment, el director d'Estratègia Global i Innovació d'Exolum, Andrés Suárez, ha mostrat el compromís de l'empresa amb el desenvolupament i operació de les infraestructures que "contribueixin a impulsar la transició energètica i la descarbonització de la mobilitat aèria en tots els seus àmbits".
Airbus va llançar el programa 'Hydrogen Hub at Airports' per promoure l'expansió de la infraestructura d'hidrogen en l'aviació. Fins ara, s'han firmat acords amb socis i aeroports de 13 països, entre ells Alemanya, Canadà, Corea del Sud, Espanya, Estats Units, França, Itàlia, Japó, Noruega, Nova Zelanda, Regne Unit, Singapur i Suècia.