A més d'haver deixat sense pagar desenes de milers d'euros a proveïdors, autònoms i treballadors en nòmina, la històrica productora audiovisual catalana amb seu a Barcelona Albiñana Films li deu 200.000 euros a la Seguretat Social, tal com ha pogut saber ON ECONOMIA a partir una carta de l'administració pública. Dilluns passat, aquesta empresa fundada el 1982 va acomiadar els 10 treballadors que tenia en nòmina i a qui també deu diners. "Estem arruïnats", s'excusaven els hereus de Ricardo Albiñana, mort el 2021, Ramsés i Ricard Jr, que van deixar de ser administradors de l'empresa el gener de l'any passat.
Actors, directors, empreses de material, empreses de localització, muntadors... Tota mena de professionals i empreses de servei estan afectats per uns impagaments que, en alguns casos, es remunten a l'any 2022. En un grup de WhatsApp amb 150 afectats, els professionals i prestadors de serveis estudien si emprendre accions legals, encara que esperen que en els propers dies l'empresa entri en concurs de creditors.
Entre els afectats hi ha una empresa de localització a qui deuen 16.000 euros, un autònom a qui deuen 10.000 euros, un proveïdor a qui deuen 7.900 euros i uns alguns més a qui deuen de 700 a 6.000 euros entre nòmines i factures, fins a un total de 40.000 euros en nòmines i a partir de 30.000 euros a proveïdors, que probablement són més, tenint en compte tots els que no s'han agrupat. Alguns afectats estan pensant a presentar denúncies individuals, mentre que els treballadors estudien fer-ne una col·lectiva via laboral, encara que si hi ha concurs de creditors el més probable és que els pagui el Fons de Garantia Salarial (FOGASA) de l'Estat.
L'empresa va continuar treballant l'any passat i va gravar anuncis per a clients importants com Audi, Idealista o Simyo, però fonts properes creuen que ho feia amb "una estructura sobredimensionada" a les seves capacitats. El fet que Ricardo Albiñana figuri com a administrador d'altres dues empreses audiovisuals que no tenen cap visibilitat a les xarxes ni a internet i per a la quals els proveïdors no han treballat, aixeca sospites d'altres possibles irregularitats. Els germans Albiñana no han respost a les peticions d'explicacions d'ON ECONOMIA.
Albiñana Films, amb seu i plató al costat de la clínica Teknon a Sarrià Sant-Gervasi, és una de les empreses més antigues del sector audiovisual publicitari i la va fundar Ricardo Albiñana, director de cinema, l'any 1982. En el seu punt àlgid, va arribar a facturar 15 milions d'euros el 2008 (encara que en va perdre 125.000) i gravar el 2014 un anunci dirigit per Oliver Stone per al Mundial del Brasil.
Del cinema a la publicitat
Per aquells temps, amb Ricardo pare encara al capdavant de l'empresa, ell i els fills van concedir una entrevista a Radiotelevisió Espanyola en la qual explicaven la seva història d'èxit com "una de les empreses més importants del sector a Europa". "En un moment donat, em vaig adonar que entrar en el cinema publicitari, que era molt verge, em donava moltes possibilitats. Podia utilitzar totes les meves eines, tot el meu coneixement, en un món nou com era el de la publicitat. Al món de la publicitat teníem molt més poder adquisitiu i més accés a la tecnologia", relatava Ricard pare en el reportatge, que xifrava a 100 anuncis a l'any els produïts per l'empresa.
En els últims anys, en canvi, els problemes i retards a l'hora de pagar les factures eren una constant, segons expliquen diverses fonts a aquest mitjà.
Després de la crisi financera, es va estabilitzar en una facturació de 5 milions anuals que, tret de l'any de la pandèmia, quan va perdre 262.579 euros. Fonts properes a l'empresa expliquen a ON ECONOMIA que, durant aquell any, l'empresa va realitzar un Expedient de Regulació Temporal d'Ocupació (ERTO) amb reducció a mitja jornada, però que a la pràctica els empleats treballaven a jornada completa i el cobraven en negre.
Els últims comptes disponibles al Registre Mercantil són els de l'any 2021 i donen una facturació de 4,9 milions d'euros amb 31.851 euros de beneficis, que compensaven part dels 262.579 euros de pèrdues de 2020, any de la pandèmia, en la qual l'empresa va facturar 2,58 milions d'euros. En els anys anteriors, l'empresa havia aconseguit també tancar amb beneficis de 67.269 euros el 2019 (facturant 4,7 milions) i de 256.465 euros el 2018.
Ramsés Albiñana, soci de l'empresa, va dirigir fa un parell d'anys dos anuncis per a Bifrutas amb cançó pròpia de trap a tall de videoclip. Finetwork, FIATC, Toyota Prius, Audi Q2 o el festival de Sitges de 2015 són altres dels clients que consten en l'historial de Ramsés al web d'Albiñana.