Alcampo va tancar el 2023 amb un augment de les seves vendes del 5,88%, fins als 5.052 milions d'euros. L'ensenya va aconseguir impulsar la seva facturació gràcies, entre altres coses, a la inversió que va realitzar amb la compra de 223 supermercats a Dia. Una estratègia d'expansió que s'ha basat en l'obertura de 9 franquícies i 218 supermercats propis amb què ha aconseguit sumar 170.000 metres quadrats de superfície comercial, segons consta al seu Informe d'Activitat i RSC.
La distribuïdora ha destacat la inversió de 357 milions d'euros realitzada durant el passat exercici, de la qual el 80% va ser per a l'adquisició de les botigues de Dia que ja ha sumat a la seva xarxa d'establiments. La xifra d'inversió suposa un augment superior al 67% respecte a l'exercici passat.
En l'àmbit digital, després d'una inversió de 17 milions d'euros, Alcampo va modificar la seva pàgina de compra online, va posar en marxa l'app de compres i va finalitzar la implementació del procediment IFS (In- Store Fulfilment) a 80 botigues, el 100% de les previstes. Amb això, ha aconseguit duplicar la taxa de productivitat a l'hora de realitzar la preparació de comandes online.
L'ensenya va destinar 19,2 milions a la incorporació de mesures d'adaptació o lluita contra el canvi climàtic i 18 milions a "grans reformes integrals" empreses a les botigues de Getafe (Madrid), Ferrol (A Coruña), Calatayud (Saragossa) i Albacete, per fer "espais més còmodes i sostenibles".
Per la seva part, el projecte global de digitalització va rebre 19,4 milions per al desenvolupament projecte de proximitat digital (incloent 11 inversions en el CFC 2 o magatzem intel·ligent), i 17,6 milions es van invertir en la plataforma logística d'Illescas, així com en millores informàtiques.
"El nostre projecte de proximitat digital ha fet passos de gegant, consolidant amb pilars sòlids un model de negoci omnicanal que ens permetrà ser líders al comerç alimentari 'phygital', una cosa per a la qual estem ja preparats", ha assenyalat el director general d'Alcampo, Américo Ribeiro.
Alcampo s'expandeix en zones on no tenia presència i ressitua empleats de Dia
La companyia va tancar l'any amb un total de 79 hipermercats i petits hipermercats, 449 supermercats (dels quals 126 franquiciats), 52 gasolineres i servei de venda online. Amb les noves obertures, especialment les impulsades amb la compra d'establiments a Dia, Alcampo ha pogut estendre el seu negoci a territoris on no hi havia supermercats sota la seva marca, com és el cas de les províncies de Santander, Zamora, Palència, Salamanca, Valladolid, Lleó i Lugo.
Les botigues adquirides al grup que dirigeix Martín Tolcachir es reparteixen de la següent manera: 65 a Castella i Lleó, 42 a Madrid, 41 a l'Aragó, 31 a Astúries, 23 a Galícia, 13 a País Basc, 6 a Cantàbria, 2 a Navarra i 1 a Castella La Mancha. Així mateix, les dues naus logístiques adquirides a Dia es troben ubicades a la localitat val·lisoletana de Villanubla.
Quant a l'ocupació, Alcampo va incorporar als 3.300 treballadors que formaven part del grup DIA, "que van rebre la formació necessària per conèixer la cultura, els sistemes de gestió i informació d'Alcampo, així com els seus processos," segons destaca l'empresa a l'informe.
"Aquesta acció, que marcarà una fita en la història d'Alcampo, ens ha permès créixer en superfície de venda, integrar-nos en poblacions on la nostra marca no era present i reforçar la nostra presència en les quals sí, podent d'aquesta manera estar més de prop dels nostres clients que volem sorprendre dia a dia, dissenyant per a ells experiències de compra diferents i personalitzades," ha destacat Ribeiro.
La seva marca pròpia representa el 10% de l'assortiment
D'altra banda, la companyia aposta per comptar amb "un assortiment ampli, saludable, personalitzat i al millor preu". Segons recull al seu informe, Alcampo també aposta pel desenvolupament de la seva marca pròpia, a la qualitat i a les accions desenvolupades a favor de la bona alimentació.
Així, la firma va comptar el 2023 amb un total de 60.000 referències d'assortiment, de les quals 15.000 corresponen a productes frescos i 3.860 a la seva marca pròpia (190 de la gamma gurmet Auchan Collection) després d'incorporar 281 nous productes. Això suposa un augment del 5% respecte a l'any 2022.
Quant a la representació de la seva marca pròpia en els lineals dels establiments que opera, Alcampo assenyala que representa un 10% de l'oferta total d'alimentació, drogueria i perfumeria, sent del 20% la seva participació de vendes. Segons la companyia, els clients troben un estalvi mínim d'entre un 20% i un 30% en la gamma pròpia.
L'ensenya ha continuat reforçant la seva aposta pels productes nacionals, ja que el 2023 va realitzar compres a 4.300 proveïdors espanyols per valor de 4.004 milions d'euros, un 7% més en valor, mentre que va ser un 15% més en volum. A més dels més de 3.526 milions d'euros destinats a l'adquisició de mercaderia que és distribuïda a tots els centres Alcampo, les botigues van realitzar compres a 1.150 productors locals del seu entorn més proper, als que ha adquirit mercaderia per valor de 252 milions.