El sector de la distribució alimentària passa per un moment d'expansió entre algunes de les grans cadenes del país. Els discount alemanys Lidl i Aldi, la valenciana Consum o la cooperativa basca Eroski es troben en ple procés d'obertures per ampliar superfície comercial. Una estratègia que lideren el 2024, mentre que altres ensenyes com Mercadona i Carrefour, més assentades per tot el territori, se centren en la fidelització o l'expansió cap a altres mercats i són més selectives a l'hora d'aixecar persianes de noves botigues.

Aldi ha anunciat que obrirà cinc nous establiments al juny, repartits per Catalunya, País Basc, la Comunitat Valenciana i Andalusia. Un pla estratègic que passa per créixer amb un total de 50 noves botigues al llarg de l'any, després d'haver assolit ja els 440 punts de venda al maig. A més, la cadena alemanya continuarà expandint-se entre juliol i agost per Castro Urdiales (Cantàbria, Gran Canària i el Garraf (Barcelona).

Els discount alemanys trepitgen l'accelerador i es reforcen a Catalunya

D'aquesta manera, la distribuïdora tancarà l'any amb prop de 500 botigues a Espanya, en línia amb el ritme d'inauguracions de l'exercici anterior. Del total d'establiments que sumarà aquest any a la seva xarxa, l'ensenya preveu que 10 siguin a Catalunya, on pròximament obrirà les portes el seu primer supermercat a la Seu d'Urgell (Lleida) i del seu segon establiment a Figueres (Girona), que s'afegiran al nou supermercat inaugurat a l'Hospitalet de Llobregat (Barcelona) fa tot just una setmana.

Lidl és una altra de les grans cadenes que estan desenvolupant el seu pla d'expansió per tot l'Estat. Durant l'any passat, la distribuïdora alemanya, tercera per quota de mercat a Espanya, va fer una vintena d'obertures i per a aquest exercici fiscal preveu duplicar-les. Així, pretén aixecar la persiana de 40 nous supermercats, que se sumaran als més de 670 amb què compta actualment per arribar a la xifra dels 700.

Una de les seves apostes fortes és també el mercat català, on la companyia ha desenvolupat un desplegament que l'ha portat a comptar en l'actualitat amb més de 120 punts de venda a Catalunya, dels quals 81 es troben a la província de Barcelona. Recentment, Lidl ha inaugurat la seva primera botiga a Sant Joan Despí, després d'invertir més de tres milions d'euros.

Eroski i Consum enforteixen la seva posició

Quant a Eroski, torna a pensar a créixer a base d'obertures amb un ambiciós pla per als propers tres anys. La cooperativa basca, dirigida per Rosa Carabel, va anunciar l'abril passat que destinarà part de la seva inversió obrir 159 noves botigues, així com 100 milions d'euros en un programa de transformació tecnològica.

Els nous establiments seran tan propis com franquícies. Una estratègia que passa per enfortir la seva posició dominant al nord d'Espanya i expandir la seva presència a altres regions a través de la seva xarxa de franquícies. D'aquesta manera, la cadena basca torna a ser protagonista després de tancar l'exercici amb més de 70 nous establiments. Actualment, compta amb una xarxa de comerços formada per 1.533 punts de venda.

Una altra cadena de caràcter regional que també està sent protagonista el 2024 és Consum. La cooperativa de supermercats valenciana preveu 50 obertures per a aquest any, de les quals 15 seran pròpies i 35 Xàrter, el format de franquícia que opera. Si bé continua amb un bon nivell de creixement, l'ensenya ha baixat el ritme d'obertures en comparació amb l'any anterior, quan va arribar a aixecar la persiana de 15 botigues pròpies i 52 del model Xàrter, assolint així els 933 punts de venda.

Mercadona i Carrefour, amb un creixement més selectiu

En qualsevol cas, es tracta d'estratègies per enfortir la seva posició de domini en les geografies on compten amb més presència a nivell regional, mentre que van explorant nous territoris. Una cosa que a les dues grans cadenes per quota de mercat no els fa falta, en tenir una posició més assentada per tot el territori, sent Mercadona i Carrefour la punta de llança d'aquesta estratègia.

Encara que continuen realitzant obertures, moltes d'elles són per substituir a altres botigues no tan ben ubicades o no tan rendibles. La cadena de Juan Roig va tancar el 2023 amb un total de 1.632 botigues a Espanya, després de protagonitzar 54 obertures (incloent-hi Portugal). No obstant això, el saldo va ser negatiu, ja que va acabar amb cinc establiments menys que l'any anterior en tancar 49 supermercats i reformar-ne uns altres 24. El focus de l'ensenya valenciana és ara mateix en créixer al país veí, on va registrar el 2023 el seu primer any sense pèrdues.

Respecte a Carrefour, la cadena francesa s'aproxima a les 1.500 botigues a Espanya. L'any passat el grup gal es va fer amb 43 botigues Supercor adquirides a El Corte Inglés i ha començat a obrir les portes dels nous establiments que ja operen sota la seva ensenya. Si bé inaugurarà aquest any els establiments comprats, l'operació pertany a 2023, any que va tancar amb un saldo positiu de quatre botigues.