Alemany 1879 és una empresa lleidatana, amb 145 anys d'història, que afronta qualsevol repte que es fonamenti en el seu principal actiu: la mel. És i ha estat així des que "l’àvia Mundeta" la va tirar endavant a finals del segle XIX, amb una fórmula per fer caramels de mel. Actualment, els germans Ferran i Germán -gerent, el primer; i mestre torroner, el segon- gestionen un negoci de 6 milions d'euros i elaboren 10 varietats de mel i 13 de torrons artesanals, amb una fàbrica a Os de Balaguer (Lleida), que dona feina directa a 25 persones. Els seus productes arriben a 15 països arreu del món i generen el 10% del negoci. Entre els destins amb més recorregut es troba Anglaterra on venen des de fa 25 anys i entre els més recents, Corea i els Estats Units.

Darrere d'aquesta estructura, tot l'equip d'Alemany -directius i empleats- té el suport del teixit social i solidari del seu territori d'influència. Fa 8 anys, "gairebé per casualitat" van començar a treballar puntualment amb una empresa de treball social i ara ja en són 4 i un col·lectiu de 60 persones que treballen diàriament "perquè els nostres productes arribin al consumidor amb una imatge de qualitat que amaga molt darrere". Són els centres especials de treball de les terres de Lleida: la Fundació Privada llersis, la Fundació Aspros, L'Estel i La Torxa. "En lloc de robotitzar els processos, hem optat per humanitzar-los", diu orgullós Ferran Alemany.

La perfecció imperfecta

L'etiquetatge, l'embolcall, les capses... tot, menys l'elaboració i l'envasatge, es fa en aquests centres. "Les nostres etiquetes s’enganxen manualment, sovint amb un resultat perfectament imperfecte" que és "l'orgull de la marca". Ara, immersos en la campanya de Nadal d'enguany, Alemany ja fa setmanes que ha assortit de torrons a les botigues de proximitat, les seves "aliades" des de fa anys, "però dissortadament és un teixit que es va perdent. De mica en mica, des de fa 15 anys, l'han complementat amb "les cadenes de la gran distribució que potencien els productes de la terra", i les botigues gurmet d'Espanya i l'estranger que "aprecien la qualitat del producte artesanal, tant en mel com amb un torró que té un tast diferent perquè està fet amb mel".

"La nostra és una fórmula que ha passat de generació a generació i és molt bàsica": un 70% de fruita seca "de l'autèntica", un 20% mel de romaní que és més suau que altres, un 10% sucre i un 1% clara d'ou. El secret està, segons Ferran Alemany, la mel de romaní i la cocció de la pasta. "La nostra és una pasta blanca, amb el temps just de cocció". A més, des de fa un any, la fruita seca també es torra amb "la cura" del personal d'un dels centres de treball i que també s'envasen per a la venda directa al consumidor, com a nou producte de la família Alemany. En Germán és qui té "el secret", qui "sap el punt de cocció, en un procés molt lent que s'ha de donar a la fruita seca i la mel per aconseguir una pasta blanca, amb cura i paciència". 

La botiga Ricardo López al barri de Sant Antoni, un dels punts de venda d'Alemany a Barcelona. Foto: Carlos Baglietto

Innovar amb la tradició

Aquest any es produiran 60 tones de torró i unes 1.500 tones de mel. De torró se'n fa de dur, de tou, de crema torrada, de massapà, de crocant, de xocolata, de bombó... i se'n ven al tall -tou, dur i cremat-. Aquesta és una opció d'acostar un producte com el torró al consumidor a través de la innovació, però recuperant un mètode tradicional de venda que ja empraven les pastisseries, consistent a vendre el torró al tall, però "ara es pot encarregar per Internet i nosaltres el portem a casa en 24 hores".

La innovació és molt present a la companyia dels germans Alemany i del seu pare, Miquel Alemany, que amb 79 anys encara va diàriament a l'empresa i diu la seva sobre els proveïdors de mel, els millors apicultors d'arreu d'Espanya. "Comprem aquí", subratlla el gerent de l'empresa i diu que "la mel dels apicultors espanyols no té res a comparar amb la que altres productors que importen del Brasil o la Xina", defensa Ferran i recorda que va ser el seu pare qui, als anys 80 va haver d'espavilar-se a buscar productors perquè a Catalunya i al conjunt d'Europa "es va patir una mena de fil·loxera de la mel i la producció es va pràcticament eliminar". L'Aragó, el Llevant i altres punts d'Espanya hi tenen els proveïdors principals.

Davant els detractors que pensen que això tornarà a passar i que hi haurà un moment en què no hi haurà abelles per produir la mel, Ferran Alemany ho té clar: "és un missatge apocalíptic". Admet que hi ha certs problemes amb la producció, però també que hi ha una adaptació de la mateixa natura. No obstant això, és conscient que hi ha determinades circumstàncies que afecten directament, com l'aparició d'una espècie invasora, la vespa carnissera asiàtica (vespa velutina) que prové del sud-est asiàtic i que s'està estenent per Europa des de la seva arribada accidental a França el 2004.

Ara tenen 10 varietats de mel, amb diverses formulacions per satisfer la demanda dels amants del benestar i la salut. "La mel té moltes propietats" -vitamines, minerals i aminoàcids- que provenen del lloc on es produeix i la natura que hi ha al seu entorn i que Alemany tracta "amb pocs additius" però sap elaborar-la mels monoflorals, i també apostar per la innovació amb les mels gurmet -taronja confitada, gingebre, cúrcuma, canyella, fruita seca...

BeeLab, l'R+D+I d'Alemany

Per ser efectius en aquest context, l'equip directiu d'Alemany és actiu en molts àmbits. Per exemple, ha impulsat un estudi que obre nous camins per investigar el potencial dels fongs a l’hora de millorar el sistema immunitari de les abelles. L'estudi es va fer dins el programa BeeLab, projecte R+D+I d’Alemany per a la transformació de l’economia del territori partint de la base d’una economia verda, sostenible i digitalitzada, i ha comptat amb la col·laboració del Centre de Ciència i Tecnologia Forestal de Catalunya (CTFC), del centre tecnològic Eurecat i de Claria Sat. Les seves conclusions representen una oportunitat per trobar solucions i millorar la sostenibilitat de la producció apícola, alhora que poden contribuir a la millora de la salut de les abelles i a la conservació de la biodiversitat.

El torró Alemany segueix la tradició dels mestres torronaires. Foto: Carlos Baglietto.

Sabó de les monges clarisses, agredolços o refrescos

Ferran i Germán Alemany no rebutgen pràcticament cap proposta que els arriba a la fàbrica d'Os de Balaguer. Va ser així quan durant la pandèmia les monges del Monestir de Santa Clara de Balaguer els van demanar fer alguna tasca per no estar mà sobre mà i es van inventar entre tots el sabó de mel de romaní i essència de Lavanda, que "ha esdevingut el nostre regal corporatiu", diu Ferran. El gerent d'Alemany té esperit d'emprenedor per tirar endavant diversos projectes

Com ara l’agredolç amb mel Alemany que ha captivat els paladars coreans. "És un producte de la nostra família gurmet elaborat amb vinagre ecològic de raïm moscatell i cabernet sauvignon i amorosit amb les nostres mels de taronger i de castanyer", que elaboren a Vinagres Badia. O, també, la beguda Mà de Sant, el nou refresc tranquil d'infusió de menta fresca amb un toc de mel 100% natural, "suau i baix en calories", amb propietats estimulants i analgèsiques, que ajuda a reduir la formació de gasos derivats de la digestió. En aquest cas Mà de Sant neix de la col·laboració de tres empreses lleidatanes, Alemany, Dverd i Click&Brew.  Aquesta és la darrera innovació d'una empresa que "té un creixement orgànic tranquil i vol evangelitzar sobre les propietats de la mel i l'autenticitat del torró artesanal, sense floritures", diu amb satisfacció Ferran Alemany.