Alibaba ha anunciat aquest dijous l'escissió del seu negoci d'intel·ligència per a computació al núvol. El gegant xinès del comerç electrònic també ha anunciat l'aprovació d'una sortida a borsa per als seus supermercats Freshippo i un procés per a una operació similar amb la seva divisió de logística Cainiao, segons ha informat EFE.

Es tracta d'iniciatives que s'emmarquen en el pla de reorganització empresarial que va anunciar el grup a finals de març, el major de la seva història, que dividirà Alibaba en sis empreses independents que podran optar a sortides a borsa pel seu compte, amb l'excepció dels seus principals portals de comerç electrònic a la Xina, Taobao i Tmall, que continuaran sent propietat íntegrament de la firma.

"La nostra junta directiva ha aprovat una escissió completa del grup d'intel·ligència cloud a través d'una distribució de dividend en accions per als accionistes, amb intenció que es converteixi en una companyia cotitzada independent", va explicar el conseller delegat i president d'Alibaba, Daniel Zhang, en el comunicat en el qual la companyia va publicar el compte de resultats del seu últim any fiscal, que finalitza al març, en el que va guanyar un 17% més.

El directiu va justificar el pla en assegurar que la companyia està "transformant la seva organització per reforçar la competitivitat dels seus negocis a través d'una independència més gran" amb l'objectiu d'"atendre les canviants necessitats dels nostres diferents clients i aprofitar noves oportunitats" en un món "cada vegada més complex".

"Estem fent passos concrets per aprofitar el valor dels nostres negocis", va agregar Zhang. El director financer del grup, Toby Xu, va revelar també que la directiva ha aprovat un procés per començar a buscar finançament extern per a la divisió de comerç digital internacional i va anunciar els esmentats processos de sortida a borsa per a Cainiao i Freshippo.

En les últimes setmanes, algunes informacions van apuntar precisament a aquestes dues filials com a protagonistes de possibles sortides a borsa a Hong Kong, on ja cotitzen tant el grup com les seves subsidiàries Alibaba Health i Alibaba Pictures, dedicades als serveis sanitaris i a la producció de contingut audiovisual, respectivament.

No obstant això, el comunicat no especifica a quin mercat es duran a terme les esmentades operacions. El document sí que estableix terminis: de 12 mesos per a l'escissió de la divisió d'intel·ligència cloud, d'entre 12 i 18 per a la sortida a borsa de Cainiao, i d'entre 6 i 12 per a la de Freshippo.

Alibaba va augmentar un 17% el seu benefici

Així mateix, el grup asiàtic va anunciar aquest dimarts els resultats obtinguts en el seu últim exercici fiscal, que va finalitzar el 31 de març. Alibaba va registrar un benefici net de 72.509 milions de iuans (10.313 milions de dòlars, 9.540 milions d'euros), la qual cosa suposa un augment del 17% en comparació amb l'exercici anterior.

Així es desprèn del compte de resultats que va remetre avui a la Borsa de Hong Kong -on cotitza-, en la qual va indicar que els seus ingressos van augmentar un 2% en el citat període fins als 868.687 milions de iuans (123.554 milions de dòlars, 114.294 milions d'euros).

Per segments, els negocis de comerç a la Xina -que reporten al grup el 67% de la seva facturació i que tenen als populars portals Taobao i Tmall com a majors exponents- van experimentar una reducció de l'1%, principalment a causa de la baixada de la demanda en el marc de la política de 'zero *covid', que va generar també disrupcions logístiques i en la cadena de subministraments, així com per la creixent competència en el sector.

Per part seva, la divisió de comerç internacional, en la qual destaquen portals com AliExpress -amb presència a Espanya-, va augmentar la seva facturació un 13%, encara que únicament representa un 8% del total del negoci de la tecnològica. També van experimentar avanços les divisions de computació en el núvol (+4%) i la seva branca de logística, Cainiao (+21%), encara que no el segment de mitjans digitals i entreteniment (-2%).

Seguint la tendència del sector digital a escala mundial, Alibaba va reduir la seva plantilla en un 7,7% al llarg del seu any fiscal, en passar d'uns 255.000 empleats a la fi de març de 2022 a uns 235.000 en la mateixa data del present exercici. En l'últim trimestre del seu any, el grup va augmentar en un 2% la seva facturació fins als 208.200 milions de iuans (29.630 milions de dòlars, 27.399 milions d'euros) i va obtenir un benefici net de 23.516 milions de iuans (3.347 milions de dòlars, 3.095 milions d'euros), deixant així enrere les pèrdues de 16.241 milions de iuans (2.311 milions de dòlars, 2.137 milions d'euros) que havia tingut en el mateix període de l'anterior exercici.