Els organitzadors de la fira Alimentaria, juntament amb Fira de Barcelona i el seu departament d’expansió arreu del món, fan un pas més en la internacionalització d’aquest certamen, que acull centenars d’empreses del sector per promocionar els productes i la innovació i la sostenibilitat de la indústria de l'alimentació i les begudes. Aquest mes de setembre arriba el torn de la Xina, amb una exposició que implica la primera incursió d’Alimentaria a l’Àsia, i per a la qual compten amb el suport de Sichuan International Expo Group.
Durant dues jornades de treball, els pròxims 19 i 20 de setembre, unes 400 empreses participaran a Alimentaria Chengdu, la ciutat que han triat els organitzadors per promocionar la indústria alimentària catalana i espanyola, i d'arreu del món, però també les empreses xineses que estan interessades a comercialitzar les seves marques a tot Espanya, o bé aquelles que aspiren a ser importadors i distribuïdors de productes espanyols i catalans al seu territori.
En un recinte de 2.000 metres quadrats n’hi haurà més de 1.300 d’exposició, que serviran perquè les empreses mostrin els seus productes i per desenvolupar trobades de networking, expliquen fonts d’Alimentaria. Estan previstos esdeveniments de matchmaking, exhibició i presentació de productes, fòrum de la indústria d’aliments i begudes i classes magistrals. El plat fort de la fira serà l’assistència de més de 330 compradors/ distribuïdors (VIP buyers) xinesos d’entre les principals empreses destinades a aquesta activitat en aquell país. També agruparà a 50 empreses xineses expositores.
Moltes de les empreses espanyoles que han mostrat el seu interès per acudir a la Xina pertanyen al sector porcí i estaran representades també a través de les entitats patronals Interporc i Eurocarne, en un delicat moment per a l’exportació de productes de porcí a la Xina, atesa la polèmica encetada pel país asiàtic -en represàlia pels aranzels que la Unió Europea (UE) ha posat als cotxes xinesos-. Des d'abans de l'estiu de 2024, la Xina ha prohibit la importació de carn de porcí de capa blanca arran de l'obertura d'una investigació antidúmping sobre la importació de carn de porc i els seus subproductes originaris de la UE. La investigació es pot allargar un any.
També hi haurà una important representació del sector de la fruita seca, a través de Agrupación de Exportadores de Almendra y Avellana de España (SAB-Almendrave). A finals de 2023, la Xina va obrir les portes comercials a les primeres companyies espanyoles que podran exportar ametlla al país asiàtic. El sector té molt interès en el mercat xinès perquè a Europa té una gran competència d’altres països productors i és un mercat molt madur, tot i que segueix sent el principal receptor de les exportacions d’ametlla espanyola.
Alimentaria ha triat Chengdu, la capital provincial i la ciutat més gran de la província de Sichuan (al sud-oest de la Xina), perquè el trànsit anual de càrrega arribarà al milió de tones, segons les previsions oficials dels organismes xinesos. A més, actualment té més de 140 rutes aèries regionals i internacionals, incloses les de passatgers i de càrrega. A més, el Comitè Provincial del PCCh de Sichuan i el govern provincial planegen convertir Chengdu en una capital firal internacional amb influència global per a l'any 2025.
Les relacions amb la Xina
En la darrera edició d’Alimentaria & Hostelco en Barcelona, el març de 2024, el sector va celebrar el retorn de les companyies asiàtiques, liderades per la Xina i Hong Kong, després que la pandèmia va impedir la seva presència a les edicions anteriors. En concret, la Xina va disposar de nou grans espais amb desenes d'empreses agrupades sota el paraigua de la Cambra de Comerç Xinesa d'Importació i Exportació d'Alimentació (CCCFNA), a les àrees d’exposició d’International Pavilions, Expoconser, Snacks, Biscuits&Confectionery, Restaurama i Organic Foods.
Edicions a Mèxic, Portugal i Marroc
L'organització de salons a l’exterior i la gestió de recintes firals forma part de l’estratègia d’expansió internacional iniciada per Fira de Barcelona fa més de 10 anys, amb l’objectiu de contribuir a la internacionalització de les empreses espanyoles i catalanes i aportar la seva experiència organitzativa.
Respecte a Alimentaria Exhibitions, s’han celebrat els salons des de fa anys a Mèxic, amb l’edició anual d’Expo Antad & Alimentaria México -suma més de 14 edicions-, a la ciutat de Guadalajara; a Portugal, amb Alimentaria Horexpo Lisboa; i al Marroc.
Hostelco arriba a Mèxic
En l'estrategia d’internacionalització, Hostelco també travessarà l’Atlàntic l’any vinent. El Saló Internacional de l’Equipament per a l’Hoteleria, Restauració i Col·lectivitats que organitza Fira de Barcelona celebrarà una edició a Mèxic del 6 al 8 de maig de 2025 gràcies a l’acord firmat entre Fira de Barcelona i Expo Guadalajara, l’operador firal més gran del país centreamericà. Amb el nom de Mexico Hospitality Expo powered by Hostelco, l’esdeveniment preveu reunir prop de 250 empreses del sector hoteler, de restauració i cafeter en un espai de 20.000 m² al recinte d’Expo Guadalajara.
Organitzat per Fira de Barcelona i Expo Guadalajara, la primera edició de Mexico Hospitality Expo powered by Hostelco neix amb l’objectiu d’impulsar el sector de l’hostaleria tant a Mèxic com a l’Amèrica central reunint en un mateix espai les novetats en equipament, productes, serveis i activitats.
El director de Negoci Internacional de Fira de Barcelona, Ricard Zapatero, va destacar durant la presentació del certamen que “amb l’aliança amb Expo Guadalajara exportem la nostra experiència i un model d’èxit d’un dels nostres salons més emblemàtics, amb l’objectiu de contribuir a internacionalitzar negocis i obrir noves oportunitats al sector i, especialment, a tots els expositors i col·laboradors d’Hostelco per tal d’establir relacions comercials amb els mercats mexicà i centreamericà, dos dels més dinàmics de l’entorn”.