Barcelona travessa per un boom de la indústria musical i, especialment, de la música en viu. La ciutat dels festivals Cruïlla, Sónar i Primavera Sound atrau productores, editores, agències de representació i tot tipus d’empreses de serveis musicals. Només des del juny passat s’han constituït més d’una vintena de noves societats en aquest camp, algunes impulsades per celebritats com l’artista nord-americana Thana Alexa, el president a Espanya del gegant mundial de la producció Live Nation o el grup català de moda The Tyets, segons consta en el Butlletín Oficial del Registre Mercantil de Barcelona.
El publicista Enric Jové, directiu de McCann i patró de la fundació Barcelona Music Lab, explica aquest fenomen en els fets que Barcelona s’està convertint en una de les grans capitals de la indústria musical i en que es tracta d’un sector que creix anualment a doble dígit. I en el cas concret de la música en viu, recorda que ho fa al voltant del 20% anual.
Respecte a les societats recentment creades a Barcelona, l’artista croata-americana Thana Alexa Pavelic, coneguda per Thana Alexa, apareix com a administradora i sòcia única de Red Room Music SL, societat que declara dedicar-se a la producció i gravació, així com la contractació de músics de sessió, que té la seva seu en un coworking de la Via Agusta. Cantant, compositora i productora emergent en l’escena del jazz novaiorquès, també és la parella, i sòcia, del cèlebre bateria d’origen mexicà Antonio Sánchez, guanyador de quatre premis Grammy com a integrant de Pat Metheny Group.
Giuseppe ‘Pino’ Sagliocco, president a Espanya del gegant mundial dels concerts Live Nation, ha constituït fa poc Art Music & Gastronomy Factory SL, de la qual n’és administrador únic. Entre altres activitats, aquesta societat declara dedicar-se a l’organització d’esdeveniments, inclosos els concerts, i té la seu social en un despatx de l’Eixample. Pino Sagliocco era el promotor del Barcelona Beach Festival (BBF), el certamen de música electrònica que l’any passat va estar a punt de suspendre’s, per una qüestió de llicència amb l’Ajuntament de Sant Adrià del Besós, i que s’ha deixat de programar aquest 2023. Malgrat que ha fet públiques les seves desavinences amb les administracions catalanes, acaba de crear una empresa a Barcelona, en la qual també hi apareix una de les seves filles.
Xavier Coca i Oriol de Ramon, líders de la banda de reggaeton en català The Tyets, han creat Ramon i Coca SL per dedicar-se a l’enregistrament de so i edició musical. Té la seu a Mataró, la seva ciutat natal. El juny passat van aconseguir més d’un milió d’oients a Spotify, fet que els ha convertit en el primer grup en català que arriba a aquesta xifra.
Hi ha empresaris amb trajectòries peculiars entre els administradors de les empreses musicals barcelonines que s’han creat en les últimes setmanes. Joan Señé, conegut per ‘Joan Punki’, ha constituït Punkom Tancaments SL, amb seu a Vic. Està especialitzada en el lloguer de tanques, casetes i altres elements per a la celebració de concerts a l’aire lliure. ‘Joan Punki’ va ser el fundador i director del festival de ritmes jamaicans U-Zona Reggae, celebrat del 1993 al 2006 a Torelló (Osona) amb l’excepció d’una edició a Rubí. Va arribar a atraure 18.000 seguidors de la cultura rastafari en els millors anys.
César Segura, empresari dominicà establert a Barcelona, conegut per BC One, porta temps com a productor d’espectacles de música llatina i gestor d’artistes. Ha creat Con to el Flow Records 30 SL. Per la seva banda, Jassi González, directiu del grup Costa Este, editor de DJ Mag i administrador de diverses empreses del sector acaba de constituir Euphoric Media SL, per dedicar-se a la promoció d’esdeveniments musicals així com a la seva difusió. I Javier San Juan, especialitzat en solucions digitals per a empreses, està al capdavant de Joy Journey Experience SL per gestionar la venda de tickets per a espectacles.
També hi ha músics que posen en marxa noves empreses. L'asturià Rodrigo ‘Ro’ Llamazares ha constituït Vocalstudio SL, amb seu al barri de Gràcia, on gestiona una escola per a cantants. En té una altra a Madrid. I Joan Gómez Arroyo, professor i membre del duet de música electrònica Jaga Corp, és l’administrador de Quantum Sound AV SL, amb seu a Montgat, que ofereix serveis tècnics de so i vídeo o la producció d’esdeveniments, inclosa la música en directe.
La creació de noves empreses encarades al negoci musical “té tota la lògica” pel creixement del sector, segons subratlla Enric Jové, patró de la Fundació Barcelona Music Lab (BML) juntament amb el tecnòleg Genís Roca, Josep Maria Martorell (director associat del Barcelona Supercomputing Center) i Jordi Herreruela (director del festival Cruïlla). Des d’aquesta entitat s’apunta que la música en directe creix a doble dígit des de 2014 i es preveu que ho faci per sobre del 15% en els propers cinc anys. Ja mou tant públic com tota la temporada de la primera divisió de futbol en els seus vint estadis.
L’objectiu de BML és que Barcelona es confirmi com a capital europea de la indústria musical i, especialment, de la música en directe. Properament anunciaran la incorporació com a director general de Pablo Skaf, fins fa poc director de màrqueting i aliances per a Espanya i Portugal de Netflix. Des de la fundació s’argumenta que la ciutat disposa d’un camp de proves que cal aprofitar com són els grans festivals, les sales i els recintes públics per a concerts. Consideren que Barcelona té capacitat per incubar empreses tecnològiques que transformin aquest negoci.
Amb aquesta orientació, el festival Cruïlla, que va finalitzar el cap de setmana passat, va incloure novetats per ser el primer “100% renovable”. L’energia era d’una xarxa renovable –sense recórrer als generadors de gasoil tan habituals en els concerts– i es va aplicar una nova fórmula per reutilitzar els gots.
La indústria de la música en directe a Espanya s’ha recuperat de la pandèmia amb una facturació rècord l’any passat de 459,2 milions d’euros, segons dades de l’Anuari de la Música en Directe que elabora l’Associació de Productors Musicals (APM). Segons aquest anuari, Madrid líder el rànquing amb un 22% del total d’ingressos per la venda d’entrades seguir de Catalunya, amb el 21%, i Andalusia, 16%. No obstant, el Primavera Sound, de Barcelona, amb mig milió d’assistents en 11 dies, és el festival que va aplegar més públic.
Els gegants mundials de la música en directe –Live Nation, AEG i Superstruct Entertainment, entre altres– han entrat de ple en el negoci a Espanya. Aquests grups compren drets de gira dels artistes supervendes, controlen les grans tiqueteres (gestores d’entrades) i entren en el capital de festivals. Per exemple, fa uns mesos, Supertruck –dominat pel fons nord-americà Providence Equity Partners– va comprar l’empresa valenciana The Music Republic, organitzadora de festivals com l’Arenal Rock o el FIB de Benicassim. El 2018, Providence es va convertir en soci d’Advanced Music, productora del Sónar.