La farmacèutica Almirall ha fet un gir al negoci: el 2024 ha deixat enrere les pèrdues i ha guanyat uns 10,1 milions d'euros davant les pèrdues de 38,5 milions registrades un any abans. El resultat se sosté en un augment de les vendes de dos dígits (10,2%) fins als 985,7 milions, en tant que el seu resultat operatiu (ebitda) va assolir els 192,6 milions d'euros, un 10,6% més sobre l'any anterior.
La companyia de la família Gallardo atribueix els bons resultats al bon acompliment de l'estratègia empresarial centrada en la dermatologia mèdica -amb una cartera de més de 50 tractaments- i la inversió en investigació i desenvolupament de nous productes, bàsicament en aquesta especialitat. També esmenta els menors deterioraments que han afectat l'exercici. La biofarmacèutica va invertir l'any passat 124,2 milions d'euros en R+D, la qual cosa representa el 12,6% de les vendes netes de 2024.
El negoci de dermatologia a Europa ha ajudat en gran manera a aconseguir aquests resultats, amb un creixement del 22,5 % i vendes totals de 484,1 milions, segons ha informat la companyia en un comunicat.
Amb aquesta progressió anual, la farmacèutica catalana ha fixat les seves perspectives per a 2025. Preveu sostenir l'increment de les vendes per sobre del 10% i assolir un ebitda d'entre 220 i 240 milions d'euros. En el que portem d'exercici, la firma ja ha procedit a una operació de desinversió, per valor de 12 milions.
"La companyia està entrant en una era de creixement sostingut de dos dígits i rendibilitat, la qual cosa permet a Almirall arribar a més pacients amb productes rellevants i d'impacte", afirma en un comunicat. Afegeix que aquesta trajectòria de creixement es complementa amb "un enfocament estratègic per incorporar actius valuosos a la cartera d'Almirall mitjançant nous acords basats en consideracions científiques, estratègiques i financeres". En aquest sentit, destaca l'acord de col·laboració amb Microsoft per avançar en les seves capacitats en intel·ligència artificial generativa (genAI) i facilitar l'anàlisi ràpida de grans volums de dades, creant un enfocament digital, àgil i centrat en el pacient. També la cooperació amb el Centre de Regulació Genòmica (CRG) per identificar biomarcadors i desenvolupar nous models de malaltia per a la dermatitis atòpica, la qual cosa permetrà la creació de noves opcions terapèutiques.

"La nostra estratègia està funcionant"
El president i conseller delegat d'Almirall, Carlos Gallardo, ha destacat que "el nostre creixement de vendes de dos dígits i l'augment de la rendibilitat demostren que la nostra estratègia està funcionant i que els nostres equips estan complint els objectius". Gallard ha assegurat que la companyia continuarà "explorant oportunitats externes per a actius en fases inicials i mitjanes".
Segons la companyia, l'evolució de l'any passat s'ha centrat en el creixement de dos dígits en totes les seves àrees clau, destacant el llançament i expansió del seu tractament per a dermatitis atòpica en mercats estratègics d'Europa, el continu augment de les vendes de la seva opció terapèutica per a psoriasi i el sòlid acompliment del seu portafolis dermatològic en general.
El 2024, entre els productes que millor s'han comportat destaca Ebglyss (lebrilizumab), amb un creixement del 34% en el quart trimestre de l'any en comparació amb el tercer i vendes globals de 33,2 milions el 2024, mentre que Ilumetri (tildrakizumab) ha registrat un augment del 25,5% en les vendes fins als 208,8 milions.
Almirall ha finalitzat el 2024 amb una ràtio d'endeutament neta sobre ebitda de 0,2 vegades, el que continua sent molt favorable malgrat la contínua inversió en l'expansió del seu portafolis de biològics, especialment el llançament del seu tractament per a dermatitis atòpica a Europa, assenyala el grup.
Així mateix, l'empresa va finalitzar el 2024 amb un marge brut de 637,4 milions d'euros, un 9,6% més que el 2023, situant-se el percentatge sobre vendes en el 64,7%, "en línia amb les previsions" i afectat per l'augment dels 'royalties' derivat del creixement de vendes del seu tractament per a psoriasi.