L'octogenària indústria farmacèutica Almirall "ambiciona" el lideratge global en dermatologia mèdica, un objectiu que el grup es va marcar en la primera dècada del segle XXI, i que va redoblar el 2022 quan Carlos Gallardo, membre de la tercera generació de la família que té en propietat el 60% del capital, va assolir la presidència de la companyia. Un any més tard va ampliar les seves responsabilitats executives amb el càrrec de conseller delegat, després de la fugaç trajectòria de Gianfranco Nazzi, que va decidir deixar el grup. 

La contínua inversió d'Almirall en les seves capacitats d'R+D i a la seva cartera de productes de dermatologia mèdica està vinculada a la visió a llarg termini de la companyia i al seu compromís per tenir un impacte positiu en els pacients i en la societat. També respon a l'esperit de l'empresa familiar que, acabats de complir els 80 anys, "pensa en generacions, no en trimestres", va destacar aquesta setmana Carlos Gallardo en l'acte institucional per commemorar l'aniversari.

La companyia farmacèutica Almirall s'ha marcat el repte d'impulsar els seus avanços en dermatologia mèdica amb l'objectiu d'impactar positivament en 1,8 milions de persones, el 2030. En els últims anys, l'empresa ha desenvolupat diversos medicaments innovadors per al tractament de la psoriasi, l'acne i la dermatitis atòpica. Però, històricament, l'ambició s'ha traduït també en una estratègia compradora i el camí de l'ara per ara grup Almirall ha hagut de sortejar alguns alts i baixos en etapes amb canvis reguladors o amb les crisis econòmiques -sense anar més lluny els dos últims anys per l'increment de costos i la inflació-.

Ara mateix, sense descartar la valoració de possibles oportunitats de compra, si surten, el creixement té com a pedra angular una cosa que enorgulleix els seus directius: la seva línia de biològics. D'una part, amb Ebglyss, un tractament contra la dermatitis atòpica, que espera que li reporti uns ingressos de 450 milions d'euros; és a dir, una facturació equivalent a la meitat del que ingressa anualment per tots els seus fàrmacs. D'altra banda, amb Ilumetri, el seu fàrmac contra la psoriasi, que ja genera una facturació de 200 milions. "Som una companyia centrada en dermatologia mèdica i amb investigació pròpia, i això ens situa en una posició de sortida molt competitiva", reconeix Lidia Martín, directora general d'Almirall Iberia. Destaca també que és l'únic laboratori espanyol amb dos de biològics al mercat i això els situa en una posició diferencial respecte als competidors.

Zona de fabricació de la farmacèutica Almirall
Zona de fabricació de la farmacèutica Almirall. Foto: arxiu Almirall

Així fonamenten la seva ambició per consolidar-se com a líder en dermatologia mèdica a Europa, de forma directa, i als Estats Units, acompanyats pel gegant farmacèutic Lilly, amb qui han desenvolupat el tractament contra la dermatitis atòpica. "La nostra perspectiva d'R+D i els nostres desenvolupaments són globals, amb l'aspiració que compleixin la regulació europea i l'americana, i fins i tot quan estiguin més avançats, evidentment, els principals mercats d'Àsia", comenta Marc Soriano, responsable d'Innovació d'Almirall (R&D Project Portfolio and Partnership), en declaracions a ON ECONOMIA.

Créixer i ser rendible

Esperen fer un salt quantitatiu i qualitatiu que s'haurà de traduir en creixement i rendibilitat. Es pot observar que, per als anys vinents, el grup espera treure rèdit dels recursos destinats a investigació i desenvolupament, que ha xifrat en 1.000 milions en els últims 10 anys i molt especialment en els dos últims, amb més de 400 milions. Això va reportar la necessitat de realitzar una ampliació de capital de 200 milions. Perquè en l'actualitat les vendes milloren trimestre a trimestre, gràcies a la divisió dermatològica, però no passa el mateix amb els resultats nets. Una situació que esperen revertir el 2024, amb un creixement de les vendes netes d'un dígit alt i un resultat operatiu d'entre 175 i 190 milions d'euros.

Tot això, des de Barcelona, valoren des de la farmacèutica. Almirall és entre les 100 fàbriques farmacèutiques a Espanya i aspira a gaudir d'autonomia estratègica. "Disposem i controlem tota la cadena de valor –des de la investigació i la fabricació, fins a la comercialització–, de manera que podem fer front a les situacions adverses", assegura Martín. Amb aquesta filosofia, les inversions no van únicament destinades a R+D, sinó també als processos industrials, amb recursos permanents. "Per afrontar el creixement estem treballant en els plans dels pròxims anys", manifesta la directora general i destaca l'aposta és per talent; "per atreure'l, retenir-lo i desenvolupar-lo".

Antonio Gallardo, fundador d'Almirall, el 1944
Antonio Gallardo, fundador del grup Almirall, el 1944. Foto: arxiu Almirall

Almirall, el seu primer director farmacèutic

Llicenciat en enginyeria industrial per la Universitat Politècnica de Catalunya i MBA per la Stanford Graduate School of Business, Carlos Gallardo diu sentir-se còmode amb les seves àmplies responsabilitats al capdavant de la farmacèutica que va fundar el seu avi, Antonio Gallardo Carrera. Va ser el 1943 quan va crear un laboratori i, un any més tard, juntament amb director farmacèutic Víctor Almirall Riu, va establir les arrels del negoci que encara conserva el nom de la dita farmacèutica.

Un negoci que el 2023 va assolir unes vendes netes de 895 milions d'euros, amb un fort pes de les vendes de fàrmacs per al tractament dermatològic a Europa. Una tendència que s'ha consolidat el 2024, amb el llançament d'Ebglyss als primers mercats d'Europa que va generar 20,4 milions en els primers nou mesos de 2024, un augment trimestral del 34% en les vendes, mentre que Ilumetri -indicat per al tractament de la psoriasi- va produir unes vendes totals de 152,5 milions, amb un creixement anual del 24,8%.

El negoci del seu avi, en els seus primers anys, es va centrar inicialment en el llançament de Recte-pulmor, un tractament balsàmic que va tenir una llarga comercialització. I en la dècada de 1960, l'empresa comença a invertir en investigació i desenvolupament, creant el seu propi laboratori, i centrant-se en el desenvolupament de medicaments antiàcids i antihistamínics. Una de les seves primeres fites va ser un producte per al tractament pediàtric Ampipaido. En la dècada de 1970 llança el seu primer medicament original, un tractament per a la dermatitis atòpica.

El laboratori d'Almirall, el 1960
El laboratori d'Almirall, el 1960. Foto: arxiu Almirall

Per a la dècada de 1980, gràcies a la seva "ambició", també va ser la primera companyia farmacèutica espanyola que va voler convertir-se en una multinacional, amb un agressiu pla d'internacionalització, que ja en aquella època el va portar a comptar amb una factoria a França.

El 1984 incorpora a la seva cartera de productes un producte que sustentarà una gran part del seu creixement: Almax, un antiàcid Almagato per alleujar l'ardor d'estómac que va liderar el mercat en el seu segment durant anys.

La fusió amb Prodesfarma va donar múscul

Amb més múscul empresarial, una expansió internacional àmplia i l'arribada de la segona generació amb Antonio i Jorge Gallardo prenent el comandament del grup, el 1997, Almirall va protagonitzar l'única fusió entre empreses farmacèutiques espanyoles, amb la compra de Prodesfarma, el grup farmacèutic a Antonio Vila Casas -indubtable mecenes de la cultural a través de la Fundació Privada Vila Casas, que va crear en 1986- i Santiago Oller Daurella. La nova firma Almirall Prodesfarma es va posar a caminar amb una aliança d'empreses fins que, el 2006, els germans Gallardo van prendre el control total de la companyia. En paral·lel, Antonio Vila Casas va vendre el laboratori fitoterapéutico Diviser-Aquilea al també grup familiar farmacèutic Uriach.

La mateixa ambició de continuar engrandint les seves fronteres i la seva innovació va comportar que, l'any 2000, fos la primera companyia espanyola amb una planta d'R+D als Estats Units per a la comercialització d'un tractament per a la migranya. El 2006, va obrir un nou centre d'R+D a Barcelona, amb més de 22.000 metres quadrats.

Toc de campana de la sortida a borsa del grup Almirall
Toc de campana de la sortida a borsa del grup Almirall. Foto: arxiu Almirall

La borsa, recursos per créixer

Amb l'objectiu d'obtenir recursos per finançar la seva expansió, el 20 de juny de 2007 Almirall va sortir a borsa al mercat de valors espanyol. El destí, la seva segona gran operació després de la fusió amb Prodesfarma: l'adquisició d'Hermal, la filial europea de prescripció especialista en dermatologia del grup alemany Reckitt Benckiser, per uns 376 milions d'euros. I, pocs mesos més tard, va tancar la compra d'una cartera de vuit productes - dos medicaments dermatològics i sis fàrmacs indicats per al tractament de malalties inflamatòries i gastrointestinals i del dolor- del grup britànic Shire Pharmaceuticals, per un total de 151 milions.

El 2015, l'objectiu de compra va ser Poli Group, una companyia farmacèutica especialitzada en malalties de les ungles, per un import de 365 milions d'euros.

Les primeres dècades del segle XXI no va ser únicament una etapa per engreixar-se l'estructura amb diverses compres, sinó especialment un període per fer un gir cap a l'especialització en dermatologia. Per això, es va concloure un acord amb la britànica AstraZeneca per transferir-li els drets del seu negoci respiratori, per un import proper als 1.500 milions d'euros.