Alphabet impulsa el seu benefici gràcies a l'impuls del seu negoci al núvol i bat les expectatives del mercat. Per la seva part Microsoft registra un lleuger descens en els guanys del seu exercici fiscal, encara que en l'últim trimestre la seva facturació va agafar impuls gràcies també al negoci al núvol. Els inversors estan pendents de veure com evoluciona el negoci de la Intel·ligència Artificial en els propers mesos, ja que Microsoft és una de les empreses millors posicionades en la indústria a través de OpenAI i Alphabet ha apostat amb força per aquesta tecnologia recentment.
La tecnològica Alphabet, matriu de Google, va guanyar durant el primer semestre 33.419 milions de dòlars (uns 30.236 milions d'euros), un 3% més que en el mateix període de l'any anterior, gràcies a una millora dels ingressos en la major part dels seus negocis, especialment el del núvol. Així, entre gener i juny, la companyia nord-americana va facturar 144.391 milions de dòlars, davant 137.696 milions un any abans.
En el segon trimestre, dades als quals més atenció deixaven els mercats, Alphabet va tenir una facturació de 74.604 milions de dòlars -un 7% més en termes interanuals- i un benefici net de 18.368 milions, gairebé un 15% més. Les xifres van superar les previsions dels analistes. De la mateixa manera, va millorar la facturació de les seves principals línies de negoci, entre elles el motor de cerca Google, la plataforma de vídeo YouTube i, sobretot, els seus serveis al núvol, els ingressos del qual van créixer un 28% fins a 8.031 milions de dòlars.
El conseller delegat, Sundar Pichai, va destacar en una nota el bon moment de la companyia i, entre altres coses, el seu "lideratge" en intel·ligència artificial (IA), en un moment en què els mercats semblen seduïts pel potencial que aquestes noves tecnologies ofereix a les grans firmes de Silicon Valley.
Els grans d'internet acumulen gràcies a això i a una conjuntura positiva fortes pujades en borsa aquest any (Alphabet ha pujat un 37 %), després dels retrocessos que van patir el 2022 i de les retallades de plantilla que van emprendre. En els últims mesos, Alphabet -com alguns dels seus competidors- ha fet una forta aposta en IA i avui ha dit que té previst continuar invertint per impulsar el creixement.
Microsoft recupera força en l'últim trimestre
Per la seva part, Microsoft va tancar el seu any fiscal 2023 amb un benefici net de 72.361 milions de dòlars (65.465 milions d'euros), un 0,5% menys que a l'exercici anterior. En el còmput dels últims 12 mesos, la companyia va millorar la seva facturació un 7%, fins a 211.915 milions de dòlars, però això no va ser suficient per superar els guanys nets de l'any previ, segons va explicar aquest dimarts en un comunicat.
No obstant això, els comptes del gegant tecnològic del trimestre més recent van superar les expectatives d'uns mercats molt pendents de l'aposta de la tecnològica nord-americana per la intel·ligència artificial (IA). Entre abril i juny, Microsoft va facturar 56.189 milions de dòlars, un 8 % més que en el mateix període de l'any anterior, i va tenir un benefici de 20.081 milions, un 20 % més.
És a dir, que en l'últim trimestre el negoci de l'empresa va tornar a prendre ritme, gràcies sobretot al bon acompliment dels seus serveis al núvol, la facturació del qual va créixer un 15% en total i un 26 % en el cas del servei Azure, que s'ha convertit en un dels grans motors de creixement per a Microsoft. Tanmateix, es pot destacar que aquest creixement del núvol s'ha alentit lleugerament respecte al trimestre anterior, quan va avançar un 27%.
També va augmentar més d'un 10% la facturació del segment de Productivitat i Processos de Negocis -que inclou el programari Office i LinkedIn, entre altres coses-, mentre que van caure un 4 % els ingressos de l'àrea d'informàtica personal, a la qual s'integren Windows, la venda de dispositius i la consola de videojocs Xbox.
Quant a la intel·ligència artificial, Microsoft ha realitzat una potent inversió en la firma OpenAI, responsable del popular ChatGPT. D'aquesta manera, Microsoft està apostant fort per aquesta nova tecnologia, que ha integrat ja a alguns dels seus serveis com el seu cercador, Bing. De la mateixa manera, el servei de núvol intel·ligent que oferta Microsoft als seus clients corporatius, Azure OpenAI, compta ja amb més d'11.000 clients, davant els més de 4.500 que registrava el mes de maig.
"Les organitzacions pregunten no només com, sinó amb quina rapidesa poden aplicar aquesta nova generació d'IA per respondre a les oportunitats més grans i problemes que tenen, de forma segura i responsable," va assenyalar en una nota Satya Nadella, el màxim executiu de Microsoft. Segons Nadella, la seva empresa està centrada a "liderar el nou canvi de plataforma d'IA, ajudant els clients a utilitzar Microsoft Cloud per obtenir el valor més gran possible de la seva despesa digital."