La multinacional francesa Alstom ha finalitzat una inversió de 150 milions d'euros a la factoria de Santa Perpètua de Mogoda (Barcelona) per emprendre la transformació del centre -millores industrials amb més línies d'acabats o de pintura i processos de digitalització- i poder absorbir l'elevada cartera de comandes que acumula des de 2021 i que té com a plat fort la fabricació de 201 trens de Rodalies per a Renfe. Un encàrrec que s'ha superposat a la fabricació de desenes d'unitats per al metro i el tramvia de Barcelona, els ferrocarrils de la Generalitat i d'altres operadors de Singapur, Frankfurt, Luxemburg, Casablanca o Santo Domingo. "Hem arribat al màxim de capacitat produint 340 vagons de metro i 110 tramvies complerts a l’any, i tenim càrrega de treball per als cinc anys vinents", ha assegurat la directora de la fàbrica Cristina Andériz. La càrrega de treball s'ha incrementat de tal manera que de les 400.000 hores treballades el 2022, es passarà a 800.000 aquest any i s'arribarà al milió d'hores a finals de 2026 -la meitat de les quals les absorbirà la producció de les unitats de Renfe perquè són 201 trens de sis combois cadascú-. Alhora, l'increment ha anat acompanyat de l'ampliació de la plantilla, en 200 treballadors el 2022, i s'incorporaran 190 empleats més el 2023; amb la qual cosa la força laboral del centre arribarà als 1.240 treballadors.
Andériz ha insistit en el fet que aquestes són les xifres que mourà el fabricant a Catalunya amb la cartera de comandes actual, però que la companyia segueix optant a nous concursos ferroviaris estatals i internacionals. La planta de Santa Perpètua, inaugurada el 1994, està especialitzada en la fabricació de combois de metro, però això no impedeix que s'encarregui de projectes diversos. "Treballem en coordinació amb els nostres clients i això fa que no tinguem productes estàndard", ha explicat la directora de la planta, que ha xifrat en 800 milions d'euros el valor de les comandes que provenen de l'estranger, amb una mitjana anual de 150 milions en els últims exercicis. És més, Alstom concentra el 15% del total de les exportacions de materials de transport de Catalunya. La companyia comunicarà aviat les dades econòmiques que ha obtingut a Espanya en el darrer exercici fiscal (tancat a 31 de març de 2023) i que "estaran en línia amb les de l'exercici precedent, amb un increment de l'entorn del 2% o 3%, per sobre dels 660 milions de 2021-22", segons el director general d'Alstom a Catalunya, Sergi Boya.
En el paquet de millores que s'han dut a terme, s'inclou l'externalització de la logística en un nou magatzem de l'operador logístic Daher, a la Llagosta (Barcelona), de 20.000 metres quadrats, que "ha ajudat a créixer en superfície industrial" al centre de Santa Perpètua, segons ha concretat Andériz. També s'ha pogut ampliar amb més de 6.850 metres quadrats amb un nou taller de soldadura, una nau de tramvies i l'ampliació de la zona de proves, entre d'altres.
Tot i haver ultimat el pla d'inversions -que es va iniciar el 2016 amb la recompra d'uns terrenys annexos a la factoria-, Alstom mantindrà un elevat nombre de recursos per a l'adequació d'altres zones de la planta "que s'ha d'anar modernitzant", i que només per als pròxims dos anys sumen 20 milions d'euros en actius industrials, més altres partides per a manteniment.
Andériz també ha subratllat que Alstom és "una empresa tractora" per a la indústria a Catalunya, en particular en un radi de 200 quilòmetres, ja que compta amb 325 proveïdors locals que van facturar l'any passat 205 milions a partir de compres del grup.