L'alta velocitat va ser el medi preferit el 2022 per viatjar de Madrid a Barcelona, segons les últimes dades publicades per la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC) aquest dilluns. L'organisme assenyala que l'entrada de nous operadors al sector ferroviari va impulsar la quota del tren davant l'avió, amb un 78,3% dels viatgers triant aquesta manera de transport per al trajecte que va des de Madrid a Barcelona.

És a dir, quatre de cada cinc usuaris va elegir el tren davant l'avió. Així mateix, del total de passatgers que va utilitzar el tren d'alta velocitat, el 26,4% ho va fer a través d'Ouigo. L'operador francès juntament amb Iryo va duplicar el nombre de viatgers al corredor Madrid-València (+110%), arribant als 2,9 milions d'usuaris. També va augmentar de forma significativa en la línia Madrid-Barcelona (+80%, fins als 10,2 milions) i a la resta dels corredors (60%).

La CNMC recorda que el transport ferroviari de viatgers a Espanya es va liberalitzar el desembre de 2020, encara que no va ser fins a maig de 2021 i novembre de 2022 quan Ouigo i Iryo, respectivament, van començar a operar en la línia d'alta velocitat Madrid-Barcelona. L'octubre i el desembre de 2022, ambdós van irrompre en el corredor de Llevant (València i Alacant) per competir amb els trens AVE i Avlo de Renfe.

Els viatgers d'alta velocitat augmenten un 76%

En total, durant l'any passat, fins a 23,7 milions de viatgers van utilitzar l'alta velocitat, la qual cosa suposa un augment del 76% en comparació amb exercici anterior, segons es desprèn de l'Informe anual del sector ferroviari de 2022. Quant al transport ferroviari en general, aquest va registrar 440 milions de viatgers, un 36% més que el 2021, però un 14% menys que el 2019 (any prepandèmia). La gran majoria d'aquests viatgers (el 85%), van utilitzar el servei de Rodalies.

D'altra banda, la CNMC assegura que les subvencions a les línies amb obligacions de servei públic van impulsar el nombre de viatgers. Els ajuts a Rodalies (totalment gratuïtes), van ajudar a incrementar un 31% els passatgers que el 2021, mentre que les de Mitja Distància Convencional (també gratuïta) van fer superar els nivells prepandèmia, amb gairebé 26 milions de viatgers, un 68% més que el 2021.

Respecte a les subvencions a la Mitjana Distància en Alta Velocitat (amb un descompte del 50% per a usuaris recurrents), es van transportar 8,5 milions de viatgers, un 90% més que el 2021 i tan sols un 3,5% menys que el 2019. Finalment, la Llarga Distància Convencional va registrar 9,5 milions de viatgers, un 45% més que l'any anterior.

El transport de mercaderies es manté estable

El transport de mercaderies, que el 2021 ja havia recuperat els nivells prepandèmia, es va mantenir estable amb 10.527 milions de tones per quilòmetre netes transportades (un 1% més que el 2021) i 24 milions de tones netes transportades (un 6% menys que el 2021). La quota de mercat de Renfe Mercancías va seguir la tendència dels últims anys i va caure al 52,8%.

Quant als cànons d'accés a les infraestructures i les taxes ferroviàries, aquests van assolir els 1.166,43 milions d'euros el 2022, un 21% més que l'any anterior. Els costos de l'energia de tracció van créixer fins als 376 milions d'euros (un 90,5% més que en 2021 i un 126,9% més que el 2019), impulsats per l'augment dels preus de l'energia.