Últim divendres de juliol i segueix la pluja de resultats empresarials a Espanya. Aquest matí ha estat el torn d'Amadeus, Mapfre, Ford i MásMovil, entre altres, que s'afegeixen a l'allau de resultats que han anat sortint al llarg d'aquesta setmana. L'empresa proveïdora de solucions tecnològiques Amadeus ha duplicat els seus beneficis en el primer semestre de l'any, amb 540,7 milions d'euros, xifra un 93,4% superior als 279,5 milions d'euros del mateix període de l'any anterior, segons ha informat aquest divendres la companyia a la Comissió Nacional del Mercat de Valors (CNMV). El benefici ajustat de la multinacional s'ha situat en els primers sis mesos en 560,3 milions d'euros, davant els 302,9 milions d'euros dels primers tres mesos de 2022, el que suposa un 85% més.
Mapfre, per la seva part, ha obtingut un benefici net de 317 milions d'euros en el primer semestre, la qual cosa representa un 6,1% menys que el mateix període de 2022, a causa de la situació en el negoci d'automòbils i el terratrèmol de Turquia. Els ingressos de la companyia presidida per Antonio Huertas han augmentat un 15% i s'han situat en 17.026 milions, consolidant-se així la tendència dels últims trimestres i reflectint tant un augment significatiu dels volums de negoci, com una millora dels ingressos financers.
El grup Ford ha finalitzat el primer semestre de 2023 amb uns beneficis nets de 3.674 milions de dòlars (3.352,8 milions al canvi actual) davant les pèrdues de 2.443 milions de dòlars (2.229 milions d'euros) d'un any abans, segons les dades presentades per l'empresa. La xifra de negoci de Ford fins al juny ha estat de 86.428 milions de dòlars (78.428 milions d'euros), la qual cosa representa un increment del 15,75% en la comparativa amb els mateixos sis mesos de l'any precedent. A més, el fabricant d'automòbils amb seu a Dearborn, a l'estat de Michigan, ha augmentat el seu benefici operatiu un 8,6% entre gener i juny d'aquest any, fins a 4.574 milions de dòlars (4.172 milions d'euros).
Audi va comptabilitzar un benefici després d'impostos de 3.262 milions d'euros durant el primer semestre de l'any, la qual cosa suposa una reculada del 25,7% en comparació amb els 4.390 milions d'euros que va guanyar un any abans. Així, el benefici operatiu de la multinacional dels quatre cèrcols va descendir un 30,7% en els sis primers mesos de l'any, fins a 3.417 milions d'euros, mentre que el marge operatiu sobre les vendes va ser del 10%, 6,5 punts percentuals menys que en 2022. Així i tot, va estar dins del rang objectiu establert per la marca d'entre el 9% i l'11%. Entre gener i juny, l'empresa va comptabilitzar una xifra de negoci de 34.169 milions d'euros, la qual cosa es tradueix en una progressió del 14,4%, mentre que les seves matriculacions mundials van pujar un 15,3%, fins a 919.548 unitats.
MasMóvil perd un 63% i Brussel·les frena la fusió amb Orange
MásMóvil va perdre en el primer semestre de l'any 105,2 milions d'euros en el primer semestre de l'any, un 63% més que en el mateix període de l'any passat, llastat especialment pels costos financers, i malgrat créixer en ingressos i clients. La facturació del primer semestre del grup va ser de 1.443 milions fins al juny, un 2,5% més que l'any passat, segons ha informat aquest divendres l'operador, que està pendent de resolució de la fusió amb Orange a Espanya per part de l'organisme regulador europeu. També va créixer la seva facturació per servei, un 3,1%, fins als 1.324 milions d'euros, dels quals 1.174 van provenir dels de serveis de telecomunicacions, un 5% més.
Indústria farmacèutica
La farmacèutica francesa Sanofi va tancar el segon trimestre amb un benefici net atribuït de 1.435 milions d'euros, la qual cosa suposa un 22% més respecte als 1.175 milions d'euros que va aconseguir en el mateix període de l'any anterior. La facturació entre abril i juny va ser de 9.965 milions d'euros, la qual cosa representa una caiguda de gairebé l'1,5% respecte al segon trimestre de l'any anterior. Per segments de negocis, la divisió de medicaments especialitzats (neurologia, immunologia, oncologia i malalties rares) va facturar 4.403 milions d'euros, la qual cosa suposa un 8% més respecte a l'any anterior, mentre que la branca de medicaments generals es va situar en 3.114 milions d'euros, un 12,8% menys. La divisió de vacunes va experimentar una alça del 3,8%, fins als 1.223 milions d'euros, al mateix temps que la divisió de productes de consum general i medicaments sense recepta va caure un 5%, fins als 1.225 milions d'euros.
Una altra farmacèutica que també ha impulsat els seus guanys és AstraZeneza. El laboratori britànic va tancar el segon trimestre de l'any amb un benefici de 1.820 milions de dòlars (1.653 milions d'euros), la qual cosa multiplica per cinc el benefici obtingut en el mateix període de l'any anterior. La seva facturació entre abril i juny va aconseguir els 11.416 milions de dòlars (10.370 milions d'euros), un 6% més. Per segments de negoci, la divisió d'oncologia va facturar 4.646 milions de dòlars (4.220 milions d'euros), un 22% més, mentre que la branca de medicaments per a malalties cardiovasculars, renals i metabòliques va aconseguir 2.682 milions de dòlars (2.436 milions d'euros), un 14% més.
La banca no trepitja el fre per les alces de tipus
En el sector de la banca, més enllà dels resultats de CaixaBank, Abanca i Ibercaja també han publicat els seus comptes aquest divendres. En el cas de l'entitat gallega, va obtenir un benefici de 277,5 milions, més del doble que en el mateix període de 2022. Els ingressos per prestació de serveis de la companyia van créixer un 5,2% fins als 150,3 milions d'euros, amb un volum de negoci global de 114.000 milions, un 3,6% més, incloent-hi l'aportació de Targobank. Quant als préstecs i bestretes a la clientela, el banc va sumar 46.906 milions, un 0,7% més que en el mateix període de l'any passat. El president de *Abanca, Juan Carlos Escotet Rodríguez, ha qualificat els resultats de "magnífics", basats en el "dinamisme del negoci retail" i en el sòlid perfil financer de l'entitat.
Per part seva, Ibercaja va obtenir un benefici de 192 milions d'euros en el primer semestre de 2023, la qual cosa suposa un 70,2% més que l'obtingut en el mateix període del passat any i el seu millor resultat en un primer semestre des de 2014. La dada atorga a l'entitat "un rellevant" avanç estructural en la seva rendibilitat, impulsat pel destacat augment del marge d'interessos (+48,7%), el dinamisme comercial i l'elevada fortalesa del seu balanç. El benefici abans de provisions, 270 milions d'euros, va créixer un 47,1% respecte al primer semestre de 2022, gràcies als majors ingressos recurrents, que van augmentar un 27,7% fins als 596 milions d'euros.
Les petrolieres sofreixen per la caiguda dels seus marges
La petroliera estatunidenca Chevron guano 6.010 milions de dòlars (5.457,9 milions d'euros) en el segon trimestre d'enguany, el que suposa un descens del 48,3% respecte als 11.622 milions de dòlars (10.554,5 milions d'euros) del mateix període de l'any anterior. En concret, la companyia ha explicat que aquesta caiguda es deu a la reducció dels marges de les vendes de productes refinats. La facturació de la companyia entre abril i juny d'enguany va disminuir fins a 48.896 milions de dòlars (44.404 milions d'euros), un 28,9% menys, mentre que la producció d'hidrocarburs de l'empresa en el trimestre va aconseguir els 2.959 milions de barrils de petroli equivalents per dia.
La seva homòloga ExxonMobil, també estatunidenca, va tancar el segon trimestre de l'any amb un benefici net atribuït de 7.880 milions de dòlars (7.168 milions d'euros), la qual cosa suposa un 55,8% menys que el mateix període de l'any anterior, quan va aconseguir beneficis rècord pels alts preus de l'energia arran de la invasió russa d'Ucraïna. La seva xifra de negoci va caure un 28,3%, fins als 82.914 milions de dòlars (75.424 milions d'euros). Des de la petroliera han assenyalat que el descens de les vendes de gas natural i dels marges de refinament del sector van afectar "negativament" els beneficis, encara que els resultats es van veure beneficiats de l'absència d'impactes desfavorables en el mercat de derivats del trimestre anterior.
Petrolis Mexicans (Pemex), també va reportar aquest divendres els seus resultats. Els comptes de la companyia reflecteixen uns guanys nets en el primer semestre de 2023 per 82.159 milions de pesos (4.356 milions d'euros), una caiguda de 66,8% enfront del mateix període de 2022, quan va guanyar 247.649 milions de pesos (13.131,19 milions d'euros). En presentar el seu informe financer, la petroliera estatal va atribuir la situació a la disminució en les vendes totals i la major deterioració d'actius fixos, encara que això es va compensar amb una disminució en el cost de vendes i l'apreciació del pes mexicà. La companyia estatal mexicana va registrar un disminució de 32,7% en els ingressos totals fins als 832.596 milions de pesos (44.147 milions d'euros).
Els costos continuen pressionant la indústria alimentària
En el sector de l'alimentació, els costos continuen frenant el negoci d'algunes companyies. En el cas de Grup Lactalis, que opera amb marques de productes lactis com Puleva, Lauki, RAM o El Castell, va augmentar la seva facturació gairebé un 25% a Espanya en 2022, però va reduir el seu benefici un 10,7% a causa de l'increment de tots els costos que influeixen en la indústria làctia, segons ha informat la companyia. L'empresa, que no ha facilitat la dada concreta del seu benefici, va aconseguir en 2022 una facturació de 1.513 milions d'euros al país, un 24,83% més que en 2021. Aquest increment també es va reflectir en les tones venudes, que es van elevar a 959.069, un 2% més que en l'exercici precedent, ha detallat la companyia.
D'igual manera ocorre amb la catalana Borges Agricultural & Industrial Nuts (BAIN). La companyia de fruita seca va tancar el seu any fiscal (d'1 de juny de 2022 a 31 de maig de 2023) amb unes pèrdues de 2,7 milions d'euros, enfront del lleuger benefici de 15.000 euros obtingut un any abans. Segons explica, ha explicat que el resultat es deu al decrement de preus en els productes comercialitzats i l'increment rellevant dels costos industrials i de transport, que no s'han pogut repercutir íntegrament. En canvi, l'empresa va obtenir uns ingressos de 136,3 milions d'euros en el mateix període, similars als registrats en l'exercici anterior.