El president del grup Hotusa, matriu de la cadena hotelera Eurostar, càrrega contra el nou registre de viatgers aprovat a Espanya i que està en marxa des del passat 2 de desembre. Amancio López assegura que és un "interrogatori" a l'hoste, al qual se li ha de preguntar per diverses dades personals i adverteix que afectarà negativament la demanda hotelera a Espanya. Així mateix, indica que està suposant un treball "extra" per a la plantilla i s'estan formant llargues "cues" a les recepcions dels hotels.
"Jo és que no l'entenc, estic en xoc. Em sembla un absolut disbarat i espero que es reverteixi", comentava López en un encontre informativa aquest dimarts a Madrid. El president explicava que la cadena Eurostar està complint la llei, però no per això els sembla bé. Per la qual cosa espera una "rectificació". Si bé, el que s'està fent ara al viatger és un "interrogatori".
Per frenar-lo, el sector hoteler està fent "pedagogia", principalment, "explicar la realitat", afegia el directiu. Encara que també hi ha previstes reunions amb el govern espanyol per part de les associacions hoteleres, indicava. Amb el de Turisme i amb el d'Indústria. És aquí on López advertia que el nou registre viatger suposarà una reducció de la demanda i això s'hauria de tenir en compte.
"Estic convençut que un client a l'hora de viatjar ho tindrà en compte i afectarà la demanda. No sé en quin percentatge, però sí. A mi no em consta que es faci en un altre país". Sobre això, el president d'Hotusa assenyalava que hi ha diversos factors negatius que està produint aquest nou registre. Primer, està el client "irritat", segon, "les cues", i tercer, "el treball extra".
"Per a mi el més impactant és el primer, jo perquè he de donar-li les meves dades personals a ningú" qüestionava López. "El que és d'aquí sap que hi ha una llei, però el que vingui de fora, no. A més, ens preguntem on van aquestes dades", insistia.
Any rècord: creixement del 25% del benefici
D'altra banda, Amancio López anunciava que aquest els 2024 superaran el benefici rècord de 2023, amb creixement del 10% en facturació, del 20% en ebitda i del 25% en benefici net. Quant al creixement d'actius, el grup segueix amb la dinàmica de créixer en uns 20 d'anuals. "Tenim 270 establiments oberts, aquest any hem firmat 18 nous projectes i la idea és d'aquí a final d'any firmar un parell més, amb la qual cosa complirem l'objectiu," explicava Clara López, directora d'Expansió de grup Hotusa. D'aquests 18, 10 són a Espanya i resta en destinacions internacionals, agregava. "Mantenim la proporció de, un 35% hotels en propietat, 58% contractes arrendament i la resta, contractes de management".
Quant a l'operació anunciada ahir a Barcelona, on han adquirit un nou hotel de cinc estrelles que a partir de febrer del 2025 explotaran en règim d'arrendament, Amancio López comentava que forma part de la política que estan duent a terme des de fa anys. Sota aquesta estratègia, de fet, van obrir dos hotels cinc estrelles l'any passat a Baqueria i un altre a Sitges. "El mercat està evolucionant cap al luxe i lògicament l'actualització de productes serà vital. Així com el reposicionament, no farem un canvi brusc, però sí hi haurà evolució", concloïa.